Får man bara äta ärtsoppa på torsdagar?

Igår kokade jag ärtsoppa från skratch. När hustrun kom hem åt vi ärtsoppa, knäckebröd, ost och drack lättöl och varm punsch. Min statusuppdatering på facebook följdes upp med kommentarer i stil med:

- Lättöl?!
- Du vet väl att det är onsdag idag?
- Du kanske förbereder till i morgon?

Om sanningen ska fram, så är även jag en av dem som håller hårt på traditioner. När jag ser butiker (och grannar) julpynta redan i oktober-november (för att därefter packa ner pyntet innan Tjugondag Knut) blir jag illamående. Helgskinka? Vad f-n är helgskinka? Det finns en skinka som heter julskinka och den skall ätas i juletid. Kräftorna ligger i frysdisken året runt, men jag är benhård och håller mig till kräftpremiären. Om det inte vore för att jag ska bort ikväll, skulle vi ha ätit ärtsoppa denna torsdag, men nu var vi båda så sugna på ärtsoppa att vi förlade ätandet av denna billiga delikatess till en onsdag.

Foto: Tasteline

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag delar din uppfattning; jag skruvar på mig då jag för några veckor sedan såg julsaker i flera olika sorters utföranden uppradade på ICA Maxi....

Vi har ju inte ens passerat alla helgona (!!) vad är nästa steg en uppklädd tomte med alla accessoarer utanför vart varuhus som ropar god jul ho ho ho mitt i sommaren??

// Martin