Farsta - ett centrum för kaffe?

Jag läser i DN att i morgon fattar Stockholms kulturnämnd beslut om att skapa en attraktiv och synlig kulturmötesplats i Farsta centrum:
Enligt det inriktningsbeslut, som politikerna ska fatta beslut om, är målet att
kulturen i området ska breddas genom att samarbetet mellan biblioteket,
Kulturskolan, folkrörelserna, föreningslivet och de privata aktörerna ökar.

För att detta ska bli verklighet krävs att lokalerna byggs om. Framför
allt ska Farsta kulturcentrum ha en reception som är gemensam för de olika
verksamheterna. Här ska det finnas en foajé med sittplatser, en öppen scen och
ett kafé, som ska vara ”en självklar mötesplats för Farstaborna”, som det heter
i inriktningsbeslutet.
Till DN säger kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt: Det viktiga är att vi ökar tillgängligheten så att kulturen når flera människor. Jag håller med Sjöstedt, men behöver verkligen Farsta centrum ett café till? I skrivandets stund finns det ett 15-tal ställen som serverar en kopp java. Det senaste tillskottet är Espresso House.
I januari i år flyttade jag från Högdalen till Farsta. Jag saknar fortfarande tunnelbanebiblioteket i Högdalen (se bilder som jag tagit här). Farsta stadsbibliotek är sunkigt vid en jämförelse. Jag saknar vidare en biograf. I min hemstad Sala finns en liten, men underbar biograf. Varför finns ingen motsvarighet i Farsta?
Sjösteds kultursatsning som grovt handlar om en gemensam reception, foajé med sittplatser, en öppen scen och ett café - kommer inte att bli den självklara mötesplatsen för Farstaborna. Det krävs större ambitioner och visioner än så.
Foto: Farsta centrum invigs. Scanpix/LO-tidningen

1 kommentar:

Alexandra Einerstam sa...

Jag ser att kulturborgarrådet har länkat till blogginlägget. Jag har även lämnat en kommentar till hennes inlägg:
http://madeleinesjostedt.wordpress.com/2010/11/16/farsta-kulturcentrum/#comment-5237