Socialdemokraternas hittar nya sätt att locka väljare

Socialdemokraten Maryam Yazdanfar är nybliven ordförande i civilutskottet. Hon har tidigare haft en blogg tillsammans med sin syster på adressen http://www.yazdanfar.se. För drygt en månad sedan startade Yazdanfar en ny blogg som heter Maryam. Lyor och schysst shopping. Saxat från inlägget Deppiga rum:
Så här tråkigt kan det bara bli när statligt designade och upphandlade möbler staplas på varandra. Mycket praktiskt och helt utan personlighet. Och helt arbetshämmande. För lika mycket som jag är beroende av att ha det vackert hemma måste jag ha en kreativ arbetsmiljö.

Jag behöver hjälp av alla kreativa, härliga, färgsprakande människor därute. Hur får jag ordning på detta? Helst skulle jag vilja att UnderbaraClara kom hit och inredde. Hon skulle få helt fria händer. Andra som skulle få gå loss på rummet är förstås Leila, i utbyte skulle jag baka allt ur hennes bakbok och bjussa och Husmorsorna med sin sköna stil. Att komma till jobbet ska (nästan) vara som att komma hem.

Men hörni, snälla. Hur blandar jag dessa stilar och får fram proffsMaryam i detta? Klura på det och återkom är ni snälla. Nu måste jag läsa in mig på byggsiffror.
I inlägget ber Yazdanfar sina läsare att pimpa upp hennes arbetsrum. Är det en livsstilsblogg? En blogg om inredning och shopping? Kommer Yazdanfar att publicera recept på Cupcakes? Är det en blogg som reducerar politik till en bisats (nu ska jag läsa in mig på byggsiffror) och som snarare fokuserar på bagerier med genuint surdegsbröd, rostfria tappanyakihällar, Systrarna Voltaires butik, Cheap Monday och coola barer på Söder och Stureplan? Kommer vi till och med att få läsa ett Hemma-hos-reportage där Yazdanfar och Poeten (hon kallar sin man så) i stil med DN Bostads vindsvåningsreportage?

Vill Socialdemokraterna, med Yazdanfar i spetsen, visa att partiet minsann har företrädare som är unga och hippa? Kommer vi i och med detta startskott få se fler socialdemokrater som bjuder in till höstens hetaste jobb-speeddating på restaurang Ljunggren på Söder (ett event som skapade rubriker om än att rubriker inte var så positiva) och startar livsstilsbloggar istället för politiska bloggar?

Inspirationen måste komma från Sq2540sthlm (även kallade Sex and the city-sossarna). Det är måhända ett genialiskt drag av Socialdemokraterna och Yazdanfar.

Bloggen HBT-sossen ter sig ju tämligen trist och tråkig vid en jämförelse med Lyor och shopping (även om det händer att även jag skriver om mode och mat). Jag kanske också ska starta en ny blogg? Vad ska den heta? Fritidspolitikern som bakar Cupcakes? Flatan i köket? Hipp och homo i Farsta (borde egentligen vara Hökarängen för den perfekta allitterationen), Pasta & politik, Socialdemokrati & stil?

Kanske Yazdanfar lyckats med sitt tilltag och därmed lockar unga, hippa människor till sin blogg och hon kanske till och med kan få dem att rösta på Socialdemokraterna i nästa val? Men vad vet jag? Jag är bara en trist och tråkig flata som brinner för politik.

Foto: Deliciousone

[UPPDATERING]

Nu har Maryam Yazdanfar skrivit ett försvarstal på sin blogg Lyor och shopping apropå min "sågning". Jag uppmanar er att läsa det.



3 kommentarer:

Maryam Yazdanfar sa...

http://maryambloggar.blogspot.com/2010/11/bloggen-sagad-ett-forsvarstal.html

Alexandra! Jag har svarat på ditt inlägg! Kram, M

Tingeling sa...

Ni är fantastiska bloggare båda två! Coolt att du fick ett så ödmjukt och snabbt svar va, Alexandra? =)

Anonym sa...

Det finns gott om information att hämta på Riksdagens webbplats och i Wikipedia, som ger en annan bild av vem MY är och har gjort politiskt än hennes blogginlägg.
MY kanske attraherar jämnåriga karriärister i Stockholm med sin typ av bloggande?
Yngre människor säger sig ofta arbeta i Stockholm därför att "de bästa och mest intressanta jobben" finns där. Ofta arbetar de med ord men är sällan geniunt intresserade av politik. De verkar vara mer intresserade av att påverka.