Dammluckorna har öppnats

Hvad vilja socialdemokraterna? August Palms ord kommer den närmaste tiden att inte handla om politik utan om person. Det stod klart igår, när dammluckorna öppnades.

Fram tills nu har det blott och bart sipprat några droppar från dessa dammluckor. Det är ingen hemlighet att jag önskar se en annan partisekreterare och en annan ekonomisk talesperson, men det är politiken jag sätter i första rum. Nu har fokus skiftat helt från politik till person, något jag ser med oroliga ögon.

DN skriver idag om Mona Sahlins "hemliga" plan - Operation utrensning. Aftonbladets ledare använder istället ordet skuggspel:
I går kom äntligen beskedet att Mona Sahlin vill att Socialdemokratins ledning, inklusive hon själv, ska ställa sina platser till förfogande [...] I verkligheten hänger gårdagens besked nämligen ihop med de anonyma avgångskrav som ställts på partisekreterare Ibrahim Baylan och partiets ekonomiska talesperson Thomas Östros. I verkligheten spelar Mona Sahlin och hennes närmaste medarbetare nu ett spel via media som handlar om att Baylan och Östros ska få skulden för valförlusten. Mona Sahlin slåss för sin politiska framtid och det är inget fel med det.
Igår skrev Erik Laakso en intressant debattartikel och jag håller med honom fullt och fast i det han skriver. Personfrågorna riskerar nämligen att skymma den oerhört viktiga ideologidebatten.

Jag och Laakso reagerade till exempel på precis samma sätt när vi läste Morgan Johanssons utspel i SvD. Johansson vill i och med detta utspel profilera sig som partiledarkandidat och det är väl endast en tidsfråga innan Thomas Bodström sätter sig på ett plan och återvänder till Sverige. Läs gärna Laaksos artikel i sin helhet.

Vi måste börja med våra värderingar och vår problemanalys. Värderingarna och problemanalysen måste lägga grund till en ideologisk plattform, som vägleder politiken i olika sakfrågor, skriver Lena Sommerstad på sin blogg och jag tar fasta på hennes ord.

Då jag sitter i Öppna kriskommissionens (ÖKK) redaktionsutskott för just idéutveckling, kommer jag de närmaste dagarna att ägna mig åt detta arbete. Jag har 23 A4-sidor att gå igenom, sidor fulla med förslag på socialdemokratisk idéutveckling. 23 sidor från personer som är aktiva i det progressiva nätverket NetRoots. Lägg till en mängd blogginlägg och diskussioner via mejl och andra fora och vi har en flod att ösa ur. Medan dammluckorna står vidöppna, kommer jag och andra inom ÖKK att ösa ur floden istället.

I skrivandet stund vet jag inte vart vi ska, men vi ska komma dit!

Fler på samma tema: Peter Andersson, Tokmoderaten x 2, Mats Engström, Eva-Lena Jansson, Rebella, Peter Högberg, Johan Westerholm, Martin Moberg, Peter Johansson, Peter Högberg2, Sandro Wennberg, Staffan Lindström, Robert Noord, Martin Moberg2, Johanna Graf, Lena Sommestad2,
SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, SvD6, SvD7, DN1, DN2, DN3, DN4, Expr1, Expr2, Expr3, AB1, AB2, AB3, Dagens Arena

Inga kommentarer: