Blodapelsinsaft

I föregående nummer av tidskriften Allt om mat, fanns ett recept med på blodapelsinsaft. Eftersom jag inte är något stort fan av "köpesaft", bestämde jag mig för att göra egen saft. Mina tankar gick då till min mamma och hennes saftmaja. När jag var liten ville jag nämligen helst ha köpesaft. Visst är det förunderligt att jag inte kunde uppskatta min mammas saft när jag var liten? Samma sak med hennes hembakta bröd. Jag ville hellre ha rostbröd än hennes tyska surdegsbröd.
-
Nu är surdegsbröd inne. Varje tidning skriver om surdegshysterin som råder i vårt avlånga land och surdegar står och bubblar i många hem. Folk står vidare i kö för att köpa surdegsbröd och priset på 80 kronor avskräcker inte. Samtidigt i programmet Landet Brunsås, rapporteras det att 14 minuter är vad genomsnittssvensken hinner lägga på sin dagliga matlagning och vore det möjligt fick det gärna gå ännu snabbare.
-
Jag och min fru går mot trenden. Även vi lider ofta av tidsbrist, men ändock lagar vi mycket mat och bakar. Visst var det lite jox med att göra saften, men den blev gudomligt god (och gjorde succé på jobbet). Här är receptet.
-
SvD - Surdegslyftet

Inga kommentarer: