Schlaraffenland, nej Schlagerland

Schlager. På sin hemsida basunerar SVT ut att Melodifestivalen är Hela Sveriges fest! Finalen ses av fyra miljoner tv-tittare och deltävlingarna följs av fler än tre miljoner. Tävlingen som blivit tradition, skriver ETC (och hänvisar till en undersökning som Nordiska Museet har genomfört). Melodifestivalen - en högtid som är på god väg att gå om Julen? Ja, i många avseenden tror jag att så är fallet. I livsmedelsaffären möts jag av tävlingskuponger. Tävlingar som innebär att om jag köper just det märket, har jag chans att vinna två finalbiljetter till Melodifestivalen. De tre programledarna, Dolph Lundgren, Christine Meltzer och Måns Zelmerlöv intervjuas i var och varannan tidning. Deras ansikten pryder vidare dessa tidningar. I min bekantskapskrets talas det om Melodifestivalen. På Facebook blir jag inbjuden till event i Melodifestivalens tecken.
-
Jag brukar säga att jag fortfarande inte har kommit ut ur schlagergarderoben, dock påverkas jag av Melodifestivalen direkt och indirekt. Jag sitter sedan tre år tillbaka i HBT-Socialdemokrater i Stockholms styrelse. Den styrelsen består av såväl schlagerbögar som schlagerflator. När vi har vår årliga styrelseöverläggning, förläggs den till den helg då det är final i Melodifestivalen (ibland kan det vara finalen i ECS). På väg dit och hem spelar Peter Frejhagen skivan med de svenska bidragen. Giovanni Palusa kan alla låtar utantill och Martin Engman tjatar på mig att jag ska komma ut ur schlagergarderoben. På finalkvällen kommer skumpan fram. Vår ordförande, Mia Sundelin, delar ut lappar, där vi ska betygsätta artisterna. Jag måste erkänna att jag tycker "grejen" är kul, även om jag inte gillar schlager.
-
I morgon har HBTS Stockholm årsmöte. Jag är glad över att Carin Jämtin (Stockholms nästa finansborgarråd) kommer och håller ett tal om hbt-frågorna. Dessutom kommer även HBTS Sveriges förbundsordförande Anders Selin samt Leif Rönngren att närvara.
-
Jag hoppas på fortsatt förtroende som styrelseledamot. HBT-sossarna är den bästa förening jag har varit med i. En förening som lyckas kombinera det politiska och det sociala. I morgon börjar även deltävling 1 i Örnsköldvik. Jag tror inte att det är en slump att vi har årsmöte just då.



Tidigare inlägg på temat: Rätt låt vann!, Jag har fortfarande inte kommit ut ur schlagergarderoben, Och ytterligare ett schlagerinlägg *kors i taket*,

Inga kommentarer: