Evin Cetin på väg till Riksdagen!

Innan EP-valet förra året, hade jag aldrig kryssat en person eller drivit någon speciell kandidat inom mitt parti. Det var innan Evin Cetin. Inte bara kryssade jag Cetin i EP-valet, jag var också med och drev hennes fantastiska personvalskampanj. Därför blir jag glad när jag läser Expressen idag. Evin Cetin skriver i sin debattartikel:
-
Politik handlar om att förbättra Sverige och skapa en värld där möjligheterna växer. Politik handlar om ett ställningstagande om hur samhället bäst ska utvecklas men också om vilket skydd som ska finnas för dem allra längst ner på samhällsstegen. Politik handlar om hur vi tar hand om varandra, hur vi ger och får. Jag började mina dagar i Sverige genom att få, först som asylsökande barn och flykting, sedan som elev i skolan och juriststudent. I dag när jag har ett eget jobb kan jag ge tillbaka till dem som behöver. Att kandidera är ett sätt för mig att ge tillbaka - men också att förändra för alla de barn som inte får vara barn fullt ut. Kanske handlar inte årets val om en hjärnornas kamp. Kanske handlar det i stället om kroppsdelen längst ner. Precis som de flesta invandrare och flyktingar får jag ibland frågor om varifrån jag kommer. Jag brukar svara med en dikt av Edna Eriksson: "Människan har inte rötter. Hon har fötter. Så sluta fråga mig varifrån jag kommer. Fråga mig vart jag är på väg." Själv är jag förhoppningsvis på väg mot riksdagen. Inte med några spikskor, men inte längre barfota. Jag tänker springa fort som tusan - och den här gången är jag dessutom beväpnad med höga klackar.
-
Riksdagen behöver politiker som Evin Cetin. Därför kommer jag inte bara att kryssa henne, jag kommer också denna gång att vara med och driva hennes personvalskampanj (det vill säga om hon väljer att driva en personvalskampanj). Jag kommer att kryssa Evin Cetin på riksdagslistan och jag kommer att kryssa min fru, Åsa Einerstam, som befinner sig på plats 11 på kommunfullmäktigelistan.



Läs även Carin Jämtins inlägg Borgarna satsar minst på barnen som behöver mest.
-
Tidigare inlägg om Evin Cetin och provval: Valanalys, Inför provval och visa att Socialdemokraterna är ett folkrörelseparti, "Fortsätter utvecklingen finns inte det här partiet om tio-femton år", Personval fullt ut?, Evin Cetin: Därför röstar jag (S), Johanna Graf: Därför röstar jag på en kvinna, Kryssa en Socialdemokratisk kvinna!, Du kan kalla det valpropaganda om du vill, Kryssa Evin Cetin!, Evin Cetins kampanjlåt, Katastrof!, Nomineringstider är mörka tider (Del III), Nomineringstider är mörka tider, Hur gick det sedan?, Inför provval!, Valutskottets förslag till kommun, landsting och riksdag i Stockholm stad

Inga kommentarer: