Inför provval!

En ledare i Expressen heter Topp(s)tyrda partiet och den får mig att skrika: Inför provval och visa att vi är ett folkrörelseparti! Jag kan bara hålla med ledarskribenten när hen skriver:
-
Partierna är extremt rädda för att ge sina medlemmar ett direkt inflytande när det gäller att utse vilka namn som ska stå på valsedlarna. Och EU-valet blev ännu en missad chans att rycka upp den interna partidemokratin. [...] I den svenska partikulturen är det däremot fortfarande eliten som bestämmer. [...] Men om centerns och andra partiers medlemmar fick bestämma på riktigt så skulle valdeltagandet bli högre och debatten bättre då EU-kandidaterna skulle tvingas bedriva primärvalsrörelser.Partierna förlorar dessutom ett rekryteringsargument; att man som medlem har ett direkt inflytande över valsedeln.Talande nog lever inte heller junilistan som man lär. Partiet som marknadsför sig som demokratins riddare i EU har allvarliga problem med den egna demokratin. Man har inte ens något provval. Enskilda "sympatisörer" är visserligen fria att nominera sina kandidater, men det är junilistans partistyrelse som bestämmer.Partierna får skylla sig själva när de klagar över medlemsflykten.
-
Jag är fortfarande oerhört besviken över att "min" kandidat, Inger Segelström, petades till förmån för... Ja, vad? (läs mer här, där jag även citerar Catti Ullström som jag är fullt enig med).
-
Nu har jag gått med i en facebookgrupp som heter Börje Vestlund 2009. Vestlund må vara HBT-sosse och jobbar för hbt-personers fri- och rättigheter... han sitter till och med i styrelsen för HBT-socialdemokraterna, men jag är först och främst kvinna och jag kampanjar för 50/50 i Europaparlamentet.


Så varför Börje Vestlund? Han ligger på 10:e plats, chansen är minimal att han kommer in, även om många kryssar honom, men chansen finns där (och öppnar upp för en S-kvinna att komma in i riksdagen)... men samtidigt vill jag inte att EU-parlamentet blir någon slags reträttplats för politiker, utan att de som blir valda till EU-parlamentariker kan EU (och gillar EU). Framför allt vill jag att EU-parlamentet ska bestå av hälften män och hälften kvinnor!
-

Näst sist på listan finns min bekant Evin Cetin. Hon är en otroligt kompetent kvinna och skulle göra sig bra i EU-parlamentet. Så här skriver Gurgîn om henne:

Evin Cetin (24) från Södertälje föreslås till plats 29 på socialdemokraternas lista till EU-parlamentsvalet. Hon är 24 år och politisk sekreterare i Södertälje med syriansk/kurdisk bakgrund.Evin har bland annat utbildat sig till jurist, arbetat som tjänsteman i EU-parlamentet och tjänstgjort som valövervakare i länder som Turkiet, Georgien och Lettland.
Hittills har hon hunnit med juristprogrammet i Uppsala, arbete på migrationsdomstolen, praktik i EU-parlamentet och i kommissionen, master-studier i EG/EU-rätt, valobservatör i Georgien och Litauen, och inom två månader är hon färdig EG/EU-jurist.

Tänk om vi ändå hade provval till EU-listan! Jag misstänker starkt att den skulle se helt annorlunda ut, än den som partistyrelsen fått igenom. Tänk om... vi hade provval till alla listor?! Och nu ska jag verkligen svära i kyrkan - tänk om en politiker bara fick sitta ett begränsat antal mandatperioder?

Jag visste inte hur illa ställt det var (ja, jag har hört några viska om "falangsossar") förrän en vän till mig sade att om hon skulle ha den minsta chans att komma in i riksdagen, så är hon "tvungen att flytta till Lenet". Ja, nu vågar jag inte svära mer i kyrkan... men frågan kvarstår - borde inte socialdemokraterna, som är ett folkrörelseparti, ha provval?

------------------------------------------------------

Under strecket

Thomas Hartman skriver på liknande tema, men om Junilistan.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jovisst borde vi ha provval till alla listor. Dessutom borde vi ha medlemsomröstning om partiledare, partisekreterare och kommunalråd.

Sen kan jag inte låta bli att konstatera att kommentarer om att vara "tvungen att flytta till Lenet" mest tyder på att man har ett starkare nätverk bland de som bestämmer där än i Stan.

Anonym sa...

Det är klart att partitoppen inte vill införa det om deras platser vid köttgrytorna hotas. Inget underligt. Därför borde riksdagsersättningarna sänkas radikalt och inte ligga på mer än riksgenomsnittet för en svensk lön.

Sossarna ÄR ett toppstyrt parti, det syns väl på alla gånger ledningen (Persson främst men även andra) direkt brutit mot kongressbeslut?

Folkrörelsen (som snart inte är en folkrörelse längre) har i stort sett bara en rådgivande funktion.

Anonym sa...

Josefin har visserligen en poäng i att valresultatet i alltför stor utsträckning skulle spegla partiets demografi. Den socialdemokratiska kommunfullmäktigegruppen i Uppsala blev efter provval och tillbakagång i valet 2006 nästan helt bestående av 60+. Men samtidigt kan man se vad medlemsval inneburit för t ex franska PS de senaste åren. Om jag kommer ihåg rätt fick partiet 250 000 nya medlemmar när medlemmarna fick välja presidentkandidat direkt för några år sedan. Man kan inte klaga på att man inte har några medlemmar om man inte låter medlemmarna vara med och bestämma.

Anonym sa...

Och provval kan ju vara just provval som justeras efter ett antal variabler (kön, ålder, etnicitet, klass, osv) av representantskap.

Alexandra Einerstam sa...

"Provval som justeras efter ett antal variabler" - jag gillar det starkt (kön, etnicitet, sexuell läggning, könsuttryck, religion, funktionshinder...)! Vidare - om det innebär att vi även får mer medlemmar - wow!

Partitoppen, ja... Makt korrumperar allt för ofta.

Anonym sa...

Och det görs ju till viss del redan idag när det tillämpas provval. T ex är det ju "varannan damernas" som gäller på listorna. Det brukar också beredas plats för en viss procent kandidater med invandrarbakgrund.

Men det jag framför allt skulle vilja se är medlemsval av de mest centrala makthavarna, partiledare, -sekreterare och kommunal- och landstingsråd. Det skulle tvinga fram profilering av de ledande företrädarna, vi skulle slippa detta ständiga nej, nej, nej, ja... Kandidaterna skulle vara tvugna att kliva fram och deklarera att de vill och vad de vill. Mer makt till medlemmarna är enda sättet att skapa ett intresse för att vara med i ett parti.