Socialdemokratiska partistyrelsens förslag till EU-valsedel

1. Marita Ulvskog, Solna
2. Olle Ludvigsson, Göteborg
3. Åsa Westlund, Haninge
4. Göran Färm, Norrköping
5. Anna Hedh, Mörbylånga
6. Jens Nilsson, Östersund
7. Hillevi Larsson, Malmö
8. Ardalan Shekarabi, Nacka
9. Carina Ohlsson, Lidköping
10. Börje Vestlund, Stockholm
11. Monika Theodorsson, Vänersborg
12. Niklas Karlsson, Landskrona
13. Carina Hägg, Värnamo
14. Jonas Gunnarsson, Skoghall
15. Monica Haider, Älmhult
16. Per-Erik Johansson, Umeå
17. Mona Kanaan Seifkhani, Eskilstuna
18. Lars-Erik Soting, Örebro
19. Hanna Westerén, Visby
20. Magnus Johansson, Karlskrona
21. Susanne Andersson, Kalix
22. Josef Erdem, Borlänge
23. Yoomi Renström, Ovanåker
24. Jana Nilsson, Varberg
25. Catarina Bråkenhielm, Orust
26. Sven Jansson, Enköping
27. Anna Olofsson, Sundsvall
28. Ulf Olsson, Borås
29. Evin Cetin, Södertälje
30. Lars Eriksson, Västerås
-
Så ser listan ut som partistyrelsen lägger fram till förtroenderådet, som ska ta ställning till EU-listan 15 november.
-
Två HBT-sossar återfinns på listan, Börje Vestlund och Jonas Gunnarsson. Jag saknar dock Bengt-Urban "Bubbe" Fransson. Min bekant Evin Cetin hamnade på näst sista plats, men jag hoppas att hon är glad över att hamna valsedeln. S-kvinnan Inger Segelström saknas också på listan.
-
SvD: Inger Segelström, som varit gruppledare för de svenska socialdemokraterna i EU-parlamentet, lämnar alltså parlamentet efter valet.
– Inger Segelström petas inte. Hon har suttit i fem år och har gjort ett fantastiskt jobb. Inger går vidare till andra uppgifter i partiet [säger Mona Sahlin].
-
AiP: Förra valets förstanamn Inger Segelström är inte med på årets lista. Efter fem års arbete i EU-parlamentet kommer hon nu att gå vidare till nya uppgifter, fast hon gärna hade fortsatt i EU.– Jag hade kunnat tänka mig att vara kvar men av de som i dag sitter i parlamentet är jag den som bor längst norr ut och jag bor på Söder i Stockholm. Jag tycker att det ska bli spännande med nya uppgifter, säger Inger Segelström. Mona Sahlin poängterar att Inger Segelström inte blivit ”petad”.– Inger Segelström har varit EU-parlamentariker i fem år och har gjort ett fantastiskt arbete. Det är inte så att Inger Segelström blir pensionär utan vi kommer att se till att ta vara på Ingers kunskaper och ge henne nya uppgifter i partiet, säger hon.
Segelström bekräftade att hon tidigare sagt att hon gärna skulle vara kvar som EU-parlamentariker. – Men nu är jag den socialdemokrat som kommer längst norrifrån och jag bor i Stockholm, sa Segelström. – Nu vill jag gå vidare. Jag har varit aktiv i partipolitiken i många år, så nu är det dags att göra något annat, men gärna med anknytning till politiken.
-
Jag är benägen att hålla med Cattis Ullström:
-
Så var vi där igen då. Nomineringsprocedurer som ingen förstår och plötsligt har valberedaren valberett klart och föreslår sig själv som listetta för Socialdemokraterna. Vem nominerade Marita Ulsvskog och hur gick den processen till?Och om vi vill ta hem EU-politiken till Sverige, om vi vill skapa engagemang för EU-frågorna på hemmaplan, tror vi då att det bästa namnet är den person som varit partisekreterare under det stora medlemsrasets tid? Är det den person som tror att vi blir starkare genom att göra det enklare att vara passiv och som skickar hem lappar till oss där hon tycker att det är alla sossars skyldighet att prenumerera på AiP (missförstå mig rätt, jag gillar AiP)? Nej. Det känns inte alls som den topp tre vi behöver. Det känns inte fräscht och inte kul. Det känns som att parlamentet fortsätter att vara reträttplats för sossetoppar.Med andra ord: Från sossetoppen intet nytt.
-
Inger Segelström skulle gärna vilja fortsätta som EU-parlamentariker. Mona Sahlin säger att Segelström inte blivit "petad". Hur kommer det sig då att Inger Segelström inte ens finns med på listan?

Inga kommentarer: