De politiska bloggarna får allt större betydelse i Sverige

Det var glädjande att slå upp gratistidningen Metro i morse på tunnelbanan. Tidningen hade nämligen ett stort bloggspecial - Bloggkampen. Efter FRA-debatten som började i bloggosfären och Barack Obamas kampanj, har vi politiska bloggare medvind.
-
När socialdemokraterna började sin satsning på bloggar efter valförlusten, insåg jag att bloggen var exakt det medium som passade mig. I motsats till gammalmedia, finns det obegränsat utrymme i bloggosfären.
-
Bloggosfären har blivit en viktig arena för s-bloggare. Här finns möjligheter att bedriva oppositionspolitik. När SvD: och DN:s debattsidor är anslagstavlor för regeringskansliet, blir den politiska bloggen ett redskap för att föra ut sitt budskap.
-
Marita Ulvskog var en av de första i partiet (det vill säga en av de i toppskiktet) som insåg vilken betydelse de nya medierna skulle få. Vi har numer en person som är ansvarig för nya medier - Johan Ulvenlöv. Ulvskog och Ulvenlöv har bjudit s-bloggare på lunchmöten och bjudit in oss till en rad intressanta seminarier och föreläsningar.
-
Många s-bloggare är även med på en sändlista och ibland händer det att vi får bakgrundsinformation om socialdemokratiska utspel innan gammalmedia.

Vidare har socialdemokraterna satsat på YouTube - från darriga handkamerainspelningar (med taskigt ljudkvalitet, ljussättning och hemsk musik) börjar YouTubesatsningen nu att arta sig (förutom den senaste filmen med Luciano Astudillo och Sven-Erik Österberg). Vi kan dock bli mycket bättre (och producera mer film). Lokalföreningar ska ha möjlighet att låna kameror och ha tillgång till klippprogram. Det är ett bra sätt att engagera medlemmarna och föra ut sitt budskap på. En film från Stockholms AK visar vad jag menar.
-
Marita Ulvskog till Metro: Vi förlitar oss på vårt folkrörelseengagemang. Vi känner till drygt 500 socialdemokratiska bloggare och dem har vi såklart kontakt med. Partiet har en tjänst vikt för arbetet med bloggkontakter och som hanterar vårt öppna bloggnätverk. Bloggare vill inte vara megafoner utan ha saklig information och därefter göra en egen bedömning.Vi har kontinuerligt sedan 2006 haft seminarier, träffar, gjort bloggintervjuer på YouTube, arrangerat möten mellan ledande företrädare och bloggare. Bloggande är för oss folkrörelsearbete i en ny tappning. [...]
Bloggosfären bidrar till ett bredare medielandskap och ger alla möjlighet att göra sin röst hörd och delta på ett annat sätt. Jag tror att bloggosfären kommer vara en etablerad del av valrörelsen 2010.
-
Ja, socialdemokraterna satsar verkligen på bloggare på alla fronter utom en - den tekniska, vilket jag har skrivit om bland annat här. Dock har inget hänt efter det inlägget. Bloggmolnet och pingfunktionen fungerar fortfarande inte på hemsidan.
-
Socialdemokraterna har också något som heter Sosserian. Jag påtalade för ett år sedan att s-bloggare ska ha en möjlighet att länka till sin externa blogg på Sosserian, men fortfarande har inget hänt.
-
Ja, socialdemokraterna har förstått vikten av de nya medierna, men den tekniska kompetensen saknas. I skrivandet stund ser jag på hemsidan att den chattintervju som skulle ha ägt rum tidigare störs av tekniska problem: Just nu är det tekniska problemen. Chatten börjar så snart som möjligt! Tekniken måste fungera och den tekniska kompetensen måste finnas där om vi socialdemokrater skall vinna "bloggkampen".

1 kommentar:

Anonym sa...

Länge leve Seraph Sanningshjälten.

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.5487223