En köttfri dag i veckan

Igår var jag på ett intressant seminarium om miljö och klimat. Inbjudna talare var Carin Jämtin som talade om det senaste rådslagsmaterialet och Anders Ygeman som talade om Stockholms arbetarekommuns förslag till miljöprogram för Stockholm. Efteråt så diskuterade vi dessa material. Jag vill till exempel att Stockholm ska införa ett stopp för plastkassar. Carin Jämtin tog upp delar i rådslagsmaterialet som hon trodde skulle bli heta diskussionsämnen. Ett sådant är rovdjur och enligt Jämtin skulle ett annat sådant hett ämne vara köttkonsumtion. Sidan 9 i rådslagsmaterialet:

Ska vi socialdemokrater driva frågan om minskad köttkonsumtion och hur skulle vi sossar uppfattas av andra om vi verkligen drev denna fråga?
-
Go for it! Det ligger helt rätt i tiden. När till och med chefen för FN:s klimatpanel (IPCC), Rajendra Pachauri, anser att vi skall skära ner vår köttkonsumtion för att hjälpa till att stoppa klimatförändringen, varför skulle inte vi våga driva denna fråga?
-
UPP TILL KAMP(ANJ)!
-
Att kampanja för en köttfri dag i veckan kan väl inte vara så himla kontroversiellt?! Att upplysa människor om att lamm är att föredra framför nötkött (ur ett klimathänseende) - är det kontroversiellt? Jag ska i varje fall försöka påverka mina S-kvinnor i Stockholm att driva en kampanj för minskad köttkonsumtion (vilket jag tror inte blir så svårt).
-
I ett tidigare inlägg skrev jag att quorn varit min räddning, men jag befarar att jag utvecklat en allergi mot denna produkt. Sojaprodukter (utan att komma in på ett annat ämne, nämligen genmanipulerade sojaprodukter) anser jag smakar fn. Dock finns det en uppsjö baljväxter och endast fantasin sätter stopp för vad man kan hitta på med dessa. I mitt inlägg Ekologiskt, biodynamiskt, rättvisemärkt och närodlat skriver jag om Saltå Kvarn och jag fortsätter att göra (gratis) reklam för detta företag.
-
Åtminstone börjar jag med en kampanj här på bloggen som jag döper till (med reservation för att det säkert redan finns en kampanj med detta namn):
-
En köttfri dag i veckan

Och här kommer receptet på min Queergryta.

1 kommentar:

Anonym sa...

Heja Alexandra!
Superbra inlägg. Visst ska vi ha minst en köttfri dag i veckan. Det krävs om vi ska kunna föda alla på vår jord (förmodligen rentav mer än en köttfri dag i veckan för det till och med). Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Och att minska köttkonsumtionen är nog bland det enklaste. Dessutom är det faktiskt billigare. Rentav mycket billigare.

Receptet på Queergryta låter riktigt smarrigt. Ska prova det hemma endera dan!

vh
Lars G Linder