"Skämsmat"

Ett inlägg på bloggen Tre tjejer i köket fångar mitt intresse idag. Det handlar om personers skämsmat och kommentarerna till inlägget är precis lika bra som själva inlägget.
-
Det är främst på Facebook som jag lägger ut bilder och skriver vad jag och/eller min fru har bakat, lagat, saftat och syltat. Dock förekommer det ett och annat inlägg denna blogg som handlar om mat.
-
Jag och min fru står med förkärlek i köket och ägnar en hel helg åt våra mat- och bakprojekt. Matprojekt som ofta resulterar i gourmetmiddagar (och goda matlådor som vi fryser in). Vi planerar ofta mat, så att vi får rester kvar. Rester som vi kan ta med oss till jobbet nästa dag. Medan många av mina kollegor köper mat i restaurangen eller äter halvfabrikat, äter jag god och näringsrik mat som inte innehåller en massa konstiga tillsatser. Många i vår bekantskapskrets tror nog att vi alltid lagar mat och har med oss matlådor till jobbet.
-
Men... det finns tillfällen då jag och/eller min fru är så trötta/upptagna/oinspirerade/lata att vi inte orkar eller har möjlighet att laga mat eller baka. Min fru äter då fiskbullar eller fiskpinnar. Jag äter gärna halvfabrikat som pytt i panna.
-
Om frysen inte kan erbjuda någon matlåda som jag vill ha, köper jag gärna en låda från Gooh! och tar med mig till jobbet. Mina två favoriter är köttbullar med potatismos och tortelloni ai funghi porcini. Jag gör vidare en fantastiskt god älglasagne, men IKEA säljer faktiskt en helt okay älglasagne för 20 kronor. I samma frysbox kan det också hända att jag tar upp en påse IKEA-köttbullar och lägger i kundkorgen.
-
Pizza. Hemmagjord pizza är naturligtvis godast, men det händer att jag köper en calzone eller quottro stagione från närmaste pizzeria. Fryspizzan är sällan värd sitt pris, men det finns en fryspizza som jag gillar och det är spenatpizzan från Lidl. Karl-Afred skulle älska denna pizza.
-
Det som tar tid med hemmagjord pizza är själva degen. Riva ost och hacka grönsaker tar ju inte så lång tid, men när tiden inte finns där och man verkligen är sugen på hemmagjord pizza, finns det genvägar. Västerbotten, Mozzarella med flera ostar finns att köpa färdigrivna. Sedan finns det färdiga pizza kit. De har funnits i handeln i några år, men jag har varit skeptisk. Förra året fick jag dock en rabattkupong på ett pizza kit av märket Sara Lee. I förpackningen fanns, förutom en pizzadeg, en färdiglagad tomatsås med kryddörter och smålök. Degen var smidig och förvånansvärt god. Även Lidl saluför pizza kit.
-
Ska vi verkligen skämmas för att vi ibland (eller ofta) tar till genvägar beträffande mat? Ska vi skämmas för att vi äter "sunkmat" ibland? Svaret är naturligtvis nej. Många gillar ostkuberna från Cheez & Fun och äter hellre dem än opastöriserad brie från Hötorget. Gör det dem till mindre förfinade människor? Svaret är nej. Förresten gillar jag att äta prinskorvar råa och till frukost kan jag äta kall pizza eller rostbröd som stekts i mycket smör.

Inga kommentarer: