Evin Cetin: Därför röstar jag (S)

I dag kan jag stolt meddela att EU-kandidaten, Evin Cetin, gästbloggar hos mig. Det är ju inte längre någon hemlighet att jag kryssar Evin Cetin i valet till Europaparlamentet och därför känns det extraroligt att hon bloggar här. Du kan med fördel lyssna på Medinas låt Rikta ljuset medan du läser Cetins inlägg. Här kommer hennes gästinlägg:

Evin Cetin: Därför röstar jag (S)

Krig i Irak eller i Palestina, förtryck av människor i Iran, konflikter i Eritrea och Etiopien. Händelser som får stora effekter i hela vår världsdel. De europeiska ländernas gemensamma ställningstaganden kommer att vara av mycket stor betydelse för vägen framåt. Europa måste stå upp för dem som flyr undan krig och förtryck. Europa måste slåss för minoriteter.

Frågorna som handlar om utrikes- och flyktingpolitik är avgörande för mig i det europeiska samarbetet. Men det är också en stor anledning till att jag är övertygad socialdemokrat. Sverige har genom åren tagit ett stort ansvar genom bistånd till uppbyggnaden av krigshärjade länder och mottagande av asylsökande. Och bakom de besluten står välkända namn som Palme, Carlsson, Lindh, Eliasson och Wallström. Socialdemokrater jag beundrat under min uppväxt. Idoler.

De utrikespolitiska frågorna hänger tätt ihop med det svenska utanförskapet. Jag har under det senaste året jobbat mycket med flyktingfrågan och för mig har det blivit tydligt att moderatledda kommuner smiter från ansvar. De bygger upp avskilda rikemansområden dit fattiga, invandrare och socialbidragstagare i praktiken nekas tillträde. Klyftorna växer och utanförskapet ökar; arbetslösheten skjuter i höjden och motsättningarna tilltar.

Samtidigt spekulerar Stockholms mästertyckare om vilken frisyr Mona Sahlin ska ha för att opinionssiffrorna ska stiga. Hur kan det komma sig att lattebloggarna i Stockholm så uppenbart har missat, eller rent av struntat i, pizza-Sverige?

Utanförskapet växer för varje dag som går. Det är nu som människor på riktigt slås ut ur samhället. Det är nu som socialbidragen ökar. Det är som högerpopulisterna och de mörka krafterna har skördetid. Det är nu som ungdomar i utsatta områden gör revolt mot etablissemanget och sätter stadsdelar i lågor. Det är nu som människor ute i landet, i storstädernas förorter och kranskommuner har det tuffare än någonsin. Samma klasskillnader som förr – om än i något annan tappning. Att bekämpa utanförskapet på alla plan måste vara arbetarrörelsens viktigaste uppgift såväl inom Sverige som i Europapolitiken.

Jag har sedan några månader tillbaka drivit en personvalskampanj. I flera månader har jag samtalat med tusentals människor om valet till Europaparlamentet. Jag har varit i höghusområden, på kvarterspizzerior och i förortscentrum. Det är varit en oerhört intensiv, rolig, viktig och lite skrämmande resa. Jag känner stor tacksamhet mot ett land och ett parti som har gett mig möjligheten att kandidera i ett stort val. Inte riktigt vad jag som 17-åring trodde när jag lämnade min familjs pizzeria för åtta år sedan…

Så här under valrörelsens sista dagar vill jag ändå understryka att alla våra kandidater, oavsett ålder, kön och bakgrund, är mycket kompetenta och ansvarsfulla människor som utifrån sin socialdemokratiska övertygelse vill förbättra och förändra samhället.
Marita Ulvskog är den enda toppkandidaten med erfarenhet från regeringsarbete. En erfarenhet som verkligen behövs i Bryssel. Olle Ludvigsson är en fantastisk person med viktiga kunskaper om facket och arbetslivet. Åsa Westlund är sedan länge en förebild för mig.

Vår lista innehåller många duktiga personer. Och Europa behöver Sveriges socialdemokrater; både för våra värderingar och för vår praktiska politik. Av dessa skäl – och många andra – röstar jag självklart på socialdemokraterna.

Tack snälla Alexandra för att du gav mig utrymme på din blogg! Tack alla andra för att uppmuntrat och spridit glädje och hopp under kampanjen!

Evin Cetin

13 kommentarer:

Juristen sa...

Så vi ska rösta på det parti som var ingenjören bakom avskaffandet av grundläggande fri- och rättigheter? Som lobbade för lagar som tydligt kränker Europa- och FN-konventionen! Som har verkat för att införa en totalitär polisstat genom bl.a. datalagringsdirektivet!

Nej tack, jag avstår!

Tomas Agdalen sa...

Kan tänka mig att kryssa Evin Cetin. Hon verkar seriös och brinna för liknande frågor som jag. Jag vill dessutom med mitt kryss stärka gruppen i Europaparlamentet som tror på en intensifiering av det internationella samarbetet.

Ingvar sa...

"Juristens" kommentar är ett hån mot alla dem som verkligen levt under en totalitär regim.

Anonym sa...

Personligen kan jag inte rösta på ett religiöst parti, så S går tyvärr bort.

S bekänner sig till den kristna tron genom sitt ledarskap i svenska kyrkan. Varför skulle S inte låta religionen färga övriga beslut? det är inte trovärdigt.

Hannah sa...

Nineve. Det finns många Socialdemokrater som inte är kristna, men också de som är det.

Partiet i sig är inte kristet, det finns atesister, agnostiker, humanister, muslimer, kristna osv i rörelsen. Det är också en del av styrkan i att vara många med många olika synvinklar och mycket sammlad kunskap.

Själv är jag inte ens medlem i kyrkan, ändå är jag både aktiv och röstar S.

Dessuom kryssar jag gärna Evin Cetin, att vända sig till människor som många gånger inte röstar kräver mod. OCH är viktigt.

Rösta på (S)öndag.

Anonym sa...

Alla borde ge sin röst till Evin, för att hon är otrolig duktig och hon kämpar hårt. Det är tråkigt att hon är så långt ner på listan, så hon måste jobba så hårt för att komma in medan Shakarabi nöjer sig med att synas några dagar innan så kommer han kunna väljas in.

Trollydolly sa...

Nej allvarligt talat sosse livet kan man vara uan. Dom som arbetar hårt skall inte behöva betala en miljard i skatt! Work hard play hard!!!

Alexandra Einerstam sa...

Bengt Held. Din kommentar togs bort eftersom den inte hade med saken att göra och som folkpartist är du väl inte opolitisk?
Till Juristen - Vi är ett stort parti. Det finns några som heter Sossar mot Storebror - googla på nätet och se vad dessa jobbar för.
Till J.A - jag har bett dig att inte kommentera fler Evin Cetin-inlägg på min blogg. Respektera det!
Trollydolly - du vet att din kommentar är under bältet och ingen tror dig ändå.

Gunnel Hedström sa...

självklart har jag lagt min röst på Evin Cetin. Äntligen en kandidat som har hjärta och hjärna. Och som fått mej och flera att verkligen engagera mej i EU-valet.

Anders Ekman sa...

Nineve,

du har ju i tidigare med bl.a. mig tagit tydlig ställning för att religionen bör styra samhället i högre grad.

Har du ändrat inställning nu?

Mvh
Anders

Anonym sa...

Jag är så glad att jag "upptäckt" Evin Cetin. Du för politikens fokus till vad det handlar om, till de människor det verkligen handlar om.




Självklart får du min röst imorgon!




Hälsn Malin M

Lars sa...

I sista minuten upptäckte jag Evin, självklart får hon min röst.

Bengt Held sa...

Alexandra

Jag är inte medlem i något parti idag. Har inte varit på något fp-möte sedan början av 2007. Jobbar idag tvärpolitiskt. Den här infon har jag lämnat på flera olika HBt-relaterade bloggar.

Att man varit med i ett parti betyder inte att man måste vara det sedan. Du hade kunnat fråga mig om jag ännu är medlem i fp istället för att gissa (fel).

Bengt