Klassklyftorna syns i munnen

Nästan var tionde svensk har inte råd att gå till tandläkaren. Det visar en undersökning som Folkhälsoinstitutet gjort (SVT). När jag skrev inlägget Det har gått tandtroll i tandvårdsreformen, om den Moderatstyrda regeringens misslyckade tandvårdsreform, valde jag att citera Annika Creuzer, Privata affärer och här kommer citatet igen:
-
Att gå med trasiga tänder är en mycket värre social stämpel än att gå med trasiga skor. Göran Persson talade på sin tid som statsminister med passion om tänder som en klasstämpel. Göran Hägglund är lika passionerad när han talade för den nya reformen. Men det verkar som om vilken reform vi än får så blir det problem. Det går tandtroll i alla försök till förändringar. Jag kan inte förstå varför tänder ska hanteras olika än resten av kroppen. Är det trasigt eller fel ska det lagas. Kostar det för mycket ska det finnas ett kostnadstak. Varför går det inte att ta med tänderna i den vanliga sjukvården? Vanliga operationer, vare sig det handlar om tänder eller höftleder bekostas av den allmänna sjukvården.
-

1 kommentar:

Johan Westerholm sa...

Bra. Kan inte förstå varför men jag blir extremt engagerad just i detta ämne. Det ska då vara f-n att inkomstskillnader och klassklyftor blir tydligast där, att inte kunna le eller äta ordentligt måste kännas skamfyllt.

Som sagt, denna fråga får mig att gå igång.

Något måste göras.