Vad vilja Åsa Tortensson?


Ovanstående Youtubeklipp kommer från filmen Das Leben der Anderen. En film som handlar om det förskräckliga övervakningssamhället i diktaturen DDR. Nu för tiden behöver inte agenter smita in i din lägenhet för att övervaka dig. Nu går det att övervaka dig via nätet. Övervakningssamhället vi har i Sverige kommer snart (eller har redan?) att överträffa det som fanns i DDR.
-
Centern har varit ett parti som värnat om integritet, frihet och öppenhet, men den besvikelse jag kände när Centerpartisterna rösta ja till FRA-lagen (läs mitt inlägg Das Leben der Centerpartei), gör att jag för all framtid tar allt som sägs och skrivs av Centerpartister med en nypa (läs säck) salt. Det gör jag även nu, när jag läser infrastrukturminister Åsa Torstensson artikel Därför vill jag utreda hur ett fritt internet ska garanteras. Torstensson skriver att hon vill ha öppenhet på internet och därför ger hon Post- och telestyrelsen i uppdrag att utreda "öppenhetsfrågan". Vilket luddigt uppdrag. Vad går det ut på? DN tycker också att det är luddigt.
-
Utredningen känns som ett spel för gallerierna. Förut var riksdagspartierna livrädda för att Sverigedemokraterna skulle komma in i riksdagen och närmade sig därför SD i vissa frågor. Nu verkar partierna livrädda för att det istället är Piratpartiet som har störst chans att komma in i riksdagen och försöker därför halvhjärtat anpassa eller låtsas förändra sin politik efter PP:s.
-
Annie Johansson, Peter Andersson

Inga kommentarer: