Pride, pride, pride och idag parad (censurerad version)

Som vanligt började gårdagen med att jag sovit minimalt med timmar, men med en stor pappersmugg regnskogscerifierad cappuccino, gick jag igår till Folkpartiets kansli för att lyssna på en diskussion kring surrogatmödraskap.
-
I stort var det en bra diskussion. Birgitta Ohlsson har dock inte riktigt kommit ut ur oppositionsgarderoben utan klankade ner lite på sossarna... nåväl... snart inser hon att de numer sitter i regeringsposition tillsammans med kd och att skylla allt på sossarna fungerar inte i längre.
-
Med i panelen fanns en representant från Föreningen för surrogatmödraskap, men i skrivandets stund har jag glömt hans namn. Vidare fanns också liberalen Peter Sikström där, som på ett humoristiskt sett visade upp ett av sina surrogatbarn och menade på att vissa inte förstod att det här var helt vanliga barn, med en skillnad - att de kom till via surrogatmödraskap.
-
Efter denna diskussion begav jag mig till vårt familjetältet. Som vanligt välbesökt och vår mysiga soffa inbjuder ofta till mer intima samtal.
-
Jag, Anna och Sussie kommer att ha lite filmspecial från parken, då vi kommer att visa bland annat hur människor interagerar med varandra, oavsett kön, sexuell läggning, ålder, politisk läggning, etnicitet etc. Ett exempel är ju Janne och Kerstin (ha, nu fick jag in det i bloggen också). De gillar varandra skarpt, trots att Janne är bög och 30 år yngre än Kerstin. Ni får se "kärleksfilmen" sedan.
-
Återigen berättade ledamöter att priden var bättre än Almedalsveckan. Sådant är alltid kul. Åsa Lindestam var förresten i tältet igår och det första hon gör är att värva en medlem till motståndsrörelsen.
-
Vi har fört intressanta diskussioner, druckit kaffe (ja och lite andra saker), diskuterat med människor och samtidigt haft jättekul den här veckan. Ju senare på kvällen, desto roligare.
-
Jag tror att jag fick en komplimang igår av en man som stannade till och ville prata politik. Jag pratade på som vanligt och därefter säger han: "du låter precis som Sten Andersson. Har du gått SSU:s retoriksskola?". Finns det en sådan skola? Om så är fallet - varför har inte vissa av de socialdemokratiska ledamöterna gått den för? Nåväl, jag vet inte om jag ska bli glad eller ledsen för att han ansåg mig vara en "fullfjättrad politiker". Jag försökte förklara för honom att jag aldrig varit med i SSU och att jag bara varit aktiv i lite över ett år och att jag pratade från hjärtat... hm... Sten Andersson - det är inte fy skam. Jag gillade verkligen Sten Andersson.
-
(Bild: DN)
-
Igår har jag även svängt mina lurviga till Måns Zelmerlöws låt Cara mia (ja, ni läste rätt!)... Nya allianser bildades på vårt "dansgolv": jag från sossarna, Elin från miljöpartiet och Emil från moderaterna kom väldigt bra överens trots att vi inte hade samma politiska läggning.
-
Artikeln om politikernas närvaro under priden är med i DN idag och jag är citerad.... (fast de skrev att jag var ledamot och jag är ju ersättare):
-
"We are family! Kom och häng med oss." står det på arbetarrörelsens flyer som delas ut under Pride. I hbt-socialdemokraternas tält i festivalområdet Pride park sitter Alexandra Einerstam och hennes partikamrater i en hemtrevlig soffa.- Vi är inte här för att ägna oss åt valpropaganda. Vi vill visa solidaritet, försäkrar Alexandra Einerstam, som är styrelseledamot i hbt-socialdemokraterna.
-
En av regeringens mer osynliga män besökte priden igår, nämligen statsminister Fredrik Reinfeldt (SvD). Göran Hägglund och hans parti är lite smartare än moderaterna och håller sig undan. Bra där kd. Ibland (mycket sällan dock) förvånar ni mig genom att göra något bra. Dock vill Mona Sahlin att kd kommer över sin homofobi och för att göra det har Sahlin inbjudit Göran Hägglund till paraden och vidare uppmuntrar hon honom med att säga att hon kan hålla honom i handen medan de spatserar i tåget (SC).
-
Oj, hörde på TV4:s nyheter klockan 09:00 idag att folkpartiet hotar med att gå över till oppositionen för att få igenom könsneutralt äktenskap (kd är ju som bekant det enda partiet som säger nej, så jag förstår att folkpartiet föredrar oppositionen i denna sakfråga framför sitt eget homofientliga samarbetsparti). Bra där folkpartiet! Det finns fortfarande några socialliberaler kvar i ert parti! Jippie.
-
Jag är arg på mig själv för att jag missade Annika Lantz uppläsning i boktältet igår. Hennes bok 9 1/2 månad är något av det mest tragikomiska jag läst. I ena stunden skrattar jag hysteriskt och i andra stunden tänker jag "ska jag verkligen ha barn, tänk om det får kolik precis som Lantz barn?!"
-
Idag ska vi ha picknick i Humlegården klockan 12 och därefter är det parad. Ett sätt för oss att visa hur många vi är och hur många som stödjer hbt-personers fri- och rättigheter. Det kommer att bli mäktigt. Jag ser verkligen fram emot paraden - det är nog det bästa med hela den här veckan att få gå där med tusentals andra och känna sig som en del av normen för ovanlighets skull. Heteronormen skaver nämligen rejält för oss HBT-personer och då känns det skönt att en gång per år gå paraden och känna sig som en del av något större.
--------------------------------------------------------------------
Jag läser, by the way, att Broderskapet kräver ett företagsvänligare (s) i DN. Mona Sahlin är ju redan inne på det.

Inga kommentarer: