FC St. Pauli - Oetablerad sedan 1910

Som bekant var sport temat på årets pride. Två av dagarna följde jag temat: ena dagen bar jag min svarta t-shirt Retterin (räddarinnan) och den andra dagen bar jag t-shirten med St. Paulis dödskalle. De flesta trodde nog att det var en vanlig t-shirt med en dödskalle, endast Eric Sundström förstod innebörden av t-shirten.
-
Det handlar nämligen om fotbollsklubben och fotbollslaget FC St. Pauli.
-
När någon i Sverige frågar mig vilket fotbollslag jag hejar på säger jag St. Pauli, därefter kommer Djurgården (och som St. Pauli-fan borde jag heja på Hammarby, som är en vänförening till St. Pauli, men alla har sina fel och brister).
-
Min mamma kommer från Tyskland och min moster och morbror bor kvar i Hamburg (Altona, ett stenkast från St. Pauli). Min moster och morbror hejar dock på St. Paulis storebror Hamburger FV (HFV). Min kusin Lars och jag hejar på St. Pauli.
-
St. Pauli var först i världen med att förbjuda rasistiska och nazistiska symboler. Klubben och fansen kämpar mot rasimen inom fotbollen. Nazister och rasister är portade från arenan Millerntor.
-
Klubben bildades 1910 - en typisk arbetarklubb och jag anser fortfarande att det är en av de få fotbollsklubbar som fortfarande är en arbetarklubb. Numer söker sig även punkare, anarkister, husockupanter och annat vänsterfolk till matcherna. Det är en klubb som står på de fattigas sida.
-
St. Pauli vägrar bli ett vanligt fotbollslag för medelklassen. I och med detta dras de med ständigt usel ekonomi. En gång fick deras fans rädda dem genom genom att stödköpa t-shirten Retter/Retterin. De har också blivit tvungna att modernisera sig. St. Paulis färg är brun, men de flesta fansen gillar svart, så nu finns även t-shirts och andra prylar i färgen svart.
-
Numer sponsrar även det lokala ölbryggeriet Astra dem, men Astra dricks inte av medel- och överklassen. Astra är ett "fulöl". De har gått in med en miljon euro för att sponsra ombyggnaden av Millerntor. Millerntor är en nersliten arena, men om ni någonsin har vägarna förbi Hamburg och St. Pauli spelar hemma, så gå dit. Det är en upplevelse!
Läs även Reeperbahn.se

Inga kommentarer: