Mauderaterna slår till igen

Näringsminister Maud Olofsson uttalar sig om det mesta. För några dagar sedan ansåg hon att om det skulle betalas bistånd till u-länder, så skulle det gynna Sverige och de svenska företagen och nu är det dags igen...

Det mest fackfientliga partiet i Sverige, mauderaterna (denna gång med ungdomsförbundet i spetsen), vill nu försöka ändra på den så kallade förtroendemannalagen (SvD). CUF:s ordförande Magnus Andersson vill att partiet ska få bort lagen helt: Det är nog den mest obskyra lag vi har där arbetsgivaren ska ge betald ledighet till fackliga företrädare för att de ska klara sitt uppdrag. I praktiken innebär lagen också att en facklig företrädare aldrig kan sägas upp.


Partiledare och näringsminister Maud Olofsson vill inte riktigt gå så långt:
Lagen ska vara kvar. Den behövs för att fackliga organisationer ska hålla sig informerade och kunna ta ansvar. Däremot måste man se till att lagen inte används för att sossarna ska kunna utbilda sina valarbetare.

Eh? Så alla fackförbund är styrda av sossarna? Så vi sossar utbildar valarbetare med hjälp av förtroendemannalagen? Är det någon, förutom Maud Olofsson, som tror på detta? Varför har vi fackliga organisationer och är det inte helt i linje att arbetsgivaren skall ge betald ledighet för fackligt arbete?

Och så länge centern är höger om moderaterna och inte gör skäl för sitt namn kommer jag att hänvisa till dem som mauderaterna. Jag fortsätter vidare att göra reklam för min Maudfilm.

3 kommentarer:

Tobias sa...

Jag har utgått från att facket är sosseinriktat. Annars undrar jag varför LO skänker så mycket pengar till SAP varje val. Fast dom kanske ger bort dom för att vara snälla? ;)

Alexandra Einerstam sa...

Och vad gör Svenskt näringsliv?

Tobias sa...

Du påstod att sossarna inte styr facken, så jag undrar vad det har med saken att göra. Att LO och Sossarna är bundis är liksom inte något nytt. Dom dansar efter varandras pipa. Tydligare lär det inte bli.

Jag förstår inte varför man tycker att centern är fackfientlig för att Maud inte tycker att man ska demonstrera utanför företag med anställda som inte ens är medlemmar i facket.