Ingen extra karensdag?

Vad har hänt? Fredrik Reinfeldt tvekar beträffande införandet av ytterligare en karensdag (SvD, DN). Har vår statsminister insett att redan en karensdag är tung nog för vissa arbetare?

Om Regeringen inför två karensdagar, kommer svenskarna inte vara hemma när de är sjuka. De kommer att gå till jobbet, för de har inte råd att vara hemma. Det anser Regeringen vara bra. Alla ska arbeta, arbeta, arbeta. Ingen ska vara hemma.

Betänk nu att jag får vinterkräksjuka, eller någon annan smittsam sjukdom. Jag kommer att gå till mitt arbete och smitta ner mina kollegor och mina kunder. Det kommer att bli en ond cirkel. Produktionen kommer att gå ner etc. för alla har nedsatt arbetsfunktion. Vi har fullt upp med att knapra värktabletter och snyta oss på betald arbetstid.

Så Reinfeldt, säg nej till ytterligare en karensdag. Du är statsminister, det är du som bestämmer. Strunta i Anders Borg och Cristina Husmark Pehrsson. Om de kommer med dåliga förslag, kan du säga nej tack.

Inga kommentarer: