Lars Danielsson

Jag är en av dem som varit mycket kritisk till Lars Danielsson och hur han hanterade Tsunamikatastrofen (åtminstone vad som hände efter katastrofen).
-
Jag anser att man skall med köra öppna kort hur svårt och jobbigt det än kan vara. Att vara ärlig kan ibland leda till självutplåning, men i det långa loppet är det värt det. Om man inte vet skall man säga det, om man har gjort misstag skall man säga det och om man gjort något dumt eller ljugit så gör man en pudel.
-
Lars Danielsson har starkt kritiserat mediadrevet mot honom och där är jag honom helt enlig. Mediadrevet var ovärdigt och omänskligt, men kanske hade mediadrevet inte varit så gräsligt om han inte mörkat (vilket jag tror, obs! jag vet inte, men jag tror) och "mörkat" kanske är fel uttryckt ska jag använda "skött saken illa" istället?
-
Media har också gett honom ett antal tillfällen att svara, men Danielsson avstod gång på gång och valde att skriva en bok istället - I maktens skugga.
-
I och med lanseringen av boken är plötsligt Danielsson synlig i alla medier (till exempel DN, Sveriges Television). Han ger en massa intervjuer, vilket är jättebra.... Han borde bara ha gjort det när det begav sig.
-
Jag har inte läst boken, men enligt tidningar och den intervju jag såg i morse, så behandlar boken mediadrevet, Carl Bildt, KU (konstitutionsutskottet) och några andra borgare, med andra ord inget nytt under solen.
-
Danielssons kritik mot Carl Bildt kan jag verkligen hålla med om (skrämmande nog höll även Maria Abrahamsson med om detta, se paneldebatten på svt). Som en jla översittare behandlades Danielsson av Bildt. Ren och skär mobbing.
-
Jag är nämligen övertygad om att Lars Danielsson är en av de bättre diplomater vi har och som, med sin långa erfarenhet, fortfarande har något att bidraga med. Carl Bildt gillar inte Danielsson, men han borde ta sitt förnuft till fånga och åtminstone använda sig av Danielssons kompetens.
-
I samma paneldebatt sade en av "panelhönorna" att boken bör läsas av varje redaktion innan redaktionen bestämmer sig för att dra igång ett drev. Jag tror också att det är där boken gör mest nytta. Vi som fortfarande undrar över vissa saker vilka, i eftertankens kranka blekhet, egentligen är petitesser, kommer aldrig att få veta (inte ens när vi har läst Danielssons bok).
-
Vad vi kan lära oss av tsunamikatastrofen och Lars Danielsson är att vid nästa katastrof har vi en bättre beredskap och att ingen person skall utsättas för det drev som Danielsson utsattes för.

Inga kommentarer: