Glenn Hysén fortsätter att försvara sig på ett besynnerligt sätt

Jag börjar mer och mer hålla med Hillevi Wahl (och andra) att man borde sätta "alkolås på Glenn Hyséns mun". Glenn Hysén är verkligen inte rätt idrottsprofil att få äran att invigningstala på priden.

I dagens Metro (jag hittar tyvärr inte artikeln på nätet, men den finns i pdf , s. 6) uttrycker han bland annat följande:

Vad hade hänt om jag gjort så mot en tjej? Jag hade fått en jävla hurring. Ja, Hysén om du hade tagit mig på brösten hade du fått en hurring, men det är stor skillnad på min hurring än på ditt våld gentemot personen som tog dig på kuken. Du använde för mycket våld. Jag skulle ha gett dig en snyting och en rejäl utskällning.

Det hela har blivit lite skevt, som att jag knakckat ner en bög. Han var säkert inte ens bög, bara konstig. Desto större skäl till att inte använda mer våld än nöden kräver. Om det är en psykisk sjuk person, skulle du gjort ett envarsgripande, ringt polisen och de hade fört honom till psykakuten.

det fanns en kille i slutet på 70-talet som gick ut och öpppet sa att han var homosexuell. Det blev ett jävla problem. Ett jävla problem Hysén?! För honom eller för hans lagkamrater? Ett jävla problem?!

mycket råa skämt om bögar och flator och judar och dvärgar och halta och lytta och Hitler. Vi skämtar om allt, men med det inte sagt att man ser ner på någon. Nähä?! Tänk den stackars kille som sitter där på bänken och inte vågar komma ut ur garderoben, just på grund av dylika "skämt". Inom min bransch, skämtar också folk om bögar, fjollor, "jävla invandrare" et cetera. Varenda gång någon "skämtar" eller kommer med ett rasistisk uttalande så säger jag "stopp och belägg. Vad är det du säger?!" och så håller jag en liten miniföreläsning om vikten att inte "skämta" om sådant. Det ska visst gå och skämta om allt - ja, kanske det, men i så fall i rätt sammanhang.

Jag har just sett en tysk film som heter Mein Führer - Die wirklich wahrste Wahrheit über Adolf Hitler. En komedi om Hitler, gjord av en jude. Vilka diskussioner det har varit om denna film i Tyskland. Judar, tyskar - ja, alla har en åsikt. Får man verkligen skämta om denna hemska diktator? I detta fall säger jag ett bestämt ja. I rätt sammanhang och om rätt personer gör det av rätt anledning så får man skämta om till exempel Hitler. Det är en sak att komma med bögskämt i omklädningsrummet eller på fotbollsplan och en annan att göra sig lustig över Hitler via en oerhört bra film.

Inga kommentarer: