Kyrkan som begravningsbyrå

Att Svenska kyrkan bedriver begravningsbyrå, anser jag förkastligt. Svenska kyrkans överklagandenämnd anser att församlingar inte skall driva begravningsbyråer, ändock tänker några församlingar strunta i överklagandenämndens beslut.
-
Vår byrå har varit mycket framgångsrik. Vi har tagit 80 procent av marknaden säger kyrkoherden Ann-Sofi Grahn, i Kungsörs församling. Nej, men då så, då kan ni ju fortsätta er begravningsverksamhet. Not!
-
Anledningen till att de tagit just 80 procent av marknaden är ju för att det är under flagget Svenska kyrkan som denna verksamhet bedrivs. Personer som just förlorat en anhörig vänder sig till sin församling, låt oss säga Kungsörs församling och då skall Ann-Sofie Grahn inte befinna sig i situationen begravningbyråsentreprenör. Jag kan tänka mig hur ett samtal ser ut:

- Hej, jag har förlorat min maka, vad gör jag nu?
- Först kontaktar du en begravningsbyrå, det finns fler, t.ex. Fonus, men vi i Svenska kyrkan bedriver också en...
- Oj, så vad tycker du jag ska välja?
- Ja, du... det är ju inte mitt jobb som kyrkoherde att säga, men återigen bedriver vår församling en begravningsbyrå och om du frågar mig i egenskap av begravningsbyråentreprenör så säger jag vår begravningsbyrå. Då fixar vi allt från kista till kyrklig begravning, ett allt-i-ett-paket som du inte får hos Fonus... Ja och det blir billigare om vi gör det...

Någon jämför begravningsbyråverksamheten med de caféer som kyrkan bedriver: Tänk om alla kaféägare överklagade och hävdade att kaféverksamhet inte var kyrkans sak. Skulle församlingarna inte längre få driva kaféer då? Ja, men det är väl inte en rättvis jämförelse? Kyrkkaffet är ju tradition och vilken caféägare har överklagat detta? Jag förstår att Fonus och övriga entreprenörer är förbannade på denna verksamhet.

...Och är det några som kommer ihåg sketchen i Helt Apropå om en papperskista som hette Dönicke? Kan inget företag göra verklighet av denna idé, så att man slipper slänga ut 10 000 kronor på en kista som ändock skall in i kremeringsugnen?

Marta Axner har förresten bloggat bra om Svenska kyrkans begravningsbyråverksamhet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Och jag förstår att du som sosse är rädd för att Fonus ska konka.

Anonym sa...

Snacka om socialdemokraternas interna skyddsnät som skall värna egna verksamheter, får gå varmt! :-)

Svenska Kyrkans Överklagandenämnd skall pyssla med att avgöra om ett demokratiskt beslut inom Svenska Kyrkans organisation är RÄTT eller FEL GENOMFÖRT.
Svenska Kyrkans Överklagandenämnd ska överhuvudtaget inte alls ta beslut om en verksamhet inom Svenska Kyrkan är LÄMPLIG eller inte. Det har Svenska Kyrkan biskopar till.

Svenska Kyrkans Överklagandenämnd skulle få respekt för sin verksamhet om den sysselsatte sin arbetstid med att göra sånt som de är satta till, och gärna då med rapphet. Vem respekterar Hovmästare som ytterst långsamt levererar något som inte är beställt?
--------
Fonus har genom mer eller mindre dolda uppköp försökt att skaffa sig en position från vilken man kan/har kunnat styra marknaden. Klart som den att man på Fonus inser att varumärket Fonus inte har en suck mot varumärket Svenska Kyrkan.
Att Svenska Kyrkan är en aktör på en öppen marknad vill många människor förneka, men då vill man inte heller inse att det finns konkurrens. Vill man att Svenska Kyrkan skall finnas kvar för människor att vilja vara en del av på ett eller annat sätt, måste man också acceptera att Svenska Kyrkan visar att hon har något att erbjuda gemene man - som denne i sin tur väljer att prioritera.

Att Svenska Kyrkan är duktig på att ta hand om människor, särskilt i svåra och sårbara situationer är något allmänt accepterat. Men vid ett dödsfall ringer de anhöriga ytterst sällan till Svenska Kyrkan, nej istället ringer man en privat aktör i begravningsbranschen, som har som affärsidé att tjäna pengar på dödsfall.

Varför är det då omöjligt att tänka sig att Svenska Kyrkan kan vara ett alternativ i just den här situationen? Är det pengarna som stör? Eller är man bara rädd för att Fonus plötsligt fått konkurrens som man inte kan konsolidera?

Tänk om Fonus kunde ha en mogen inställning till sin affärsverksamhet. Att välkomna konkurrens som ett verktyg för att bli bättre på sin egen verksamhet, tyder på framåtanda och fairplay. Barnsligt sandlådegnäll om att någon "tagit min spade och min hink, och därför kan jag inte leka längre" - visar att man har en undermåligt byggd självkänsla som är avhängigt samspelet med den överstående (politiska) makten för att klara vardagsverkligheten.

Men det är ju fantastiskt schysst av Fonus att driva och debattera frågan om Kyrkans Begravningsbyrå - en motsvarande marknadsföringskampanj skulle ha kostat miljoner...