Pride, pride, pride

I går öppnade Pride Park och jag har inte haft så roligt på länge. Plötsligt får jag se andra sidor av mina riksdagsledamöter. Helt fantastiska människor (vilket jag redan visste tidigare, men ni förstår vad jag menar)!

Det syntes tydligt att de tyckte det var kul att vara på priden. En av ledamöterna sade till och med att det här var roligare än Almedalsveckan. Så alla ni som tror att politiker bara är på priden för att marknadsföra sig och sitt parti, kan jag meddela att ni har fel, fel, fel. Mina ledamöter visade tydligt att det är kontakten med människor som är det viktiga. De lyssnade, de tog till sig vad människor sade och de diskuterade.

Vårt tält var välbesökt. En gemytlig stämning infann sig snabbt, mycket beroende på alla trevliga människor i tältet och även våra sköna soffor (och annat krims-krams) bidrog till succén. Sofforna var så sköna att en av dem fick pensioneras, då den fick pyspunka.

Jag ville verkligen se och höra Glenn Hysén, vilket även Magdalena ville göra. Vi råkar hamna i en intressant diskussion, så när en ledamot kommer fram och säger "hörde ni Hyséns tal" tittar jag och Magdalena förvånat på varandra och säger unisont "VA?! Har han redan pratat?" Magdalena har också visat sig vara en hejare på att sjunga - hon kan hela I will survive utantill. Ja, och så spelade vi flatbingo (jag vet, tantvarning!) med bland annat Hans Linde och Josefin Brink (riksdagsledamöter från vänsterpartiet).

På kvällen upptäcker några ledamöter (Eva-Lena, Kerstin, Caroline och Fredrik) att jag är väldigt pryd och har svårt för bland annat K-ordet. Eva-Lena kom nämligen och uppvisade stolt ett K-borgarmärke som hon fått i RFSU:s tält, efter att ha alla rätt i testet.

Så snart gör jag och några ledamöter samma test som Eva-Lena. Eva-Lena kom med uppmuntrande ord när jag tveksamt rörde mig mot RFSU:s tält: "Du kan göra det här Alexandra" och visst kunde jag det. Även jag hade alla rätt och efter detta har jag lyckats ta k-ordet i min mun hela två gånger. De fortsatte dock att retas med mig resten av kvällen.

Tillbaka till Glenn Hysén, så läser jag i Metro och DN att han möttes av publikens jubel. SvD och Aftonbladet hade en något mer nyanserad bild av Hyséns tal.

Något som inte har så mycket med pride att göra är att det förekommer intern kritik. Kritiken består i att Göran Persson fortfarande har ett arbetsrum på Riksdagen (SvD). Jag håller med i sak och att han bör egentligen avsäga sig sitt kontorsrum för ett flashigare kontor hos JK, men snälla - det finns viktigare frågor att diskutera. Låt honom ha kvar sitt rum, om det är så viktigt för honom.

Klockan 12 idag ska på ett seminarium i Pride House. Seminariet heter Insemination för nybörjare. Därefter ska jag och min partikamrat skynda oss till Pride Park för att lagom till två ha kaffet klart och tältet öppnat.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur i hela friden kan du tycka att det är GPs val att ha kvar tjänsterummet i riksdagen? Det enda rimliga när han byter arbetsgivare är väl för böveln att han blir utslängd från kontoret. Hur verklighetsfrånvänd får man vara och ändå förväntas bli tagen på allvar?

Anonym sa...

Det kan ju inte bli annat än succé vid sossarnas tält med så fantastiska personer som är ansvariga för den...=)

Tack för en riktigt kul kväll!

Kramkram