Visar inlägg med etikett stockholm pride. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett stockholm pride. Visa alla inlägg

Bättre skratta åt eländet än gråta


Ett av samtalsämnena på twitter igår var Sara Skyttedals debattartikel Pridefestivalen missgynnar hbt-rörelsen. Jag kunde bara skratta åt eländet. Jag har efterlyst någon som dissekerar artikeln eller skriver en replik på vad som, i mina ögon, är en bedrövlig och konstig debattartikel, men ännu har ingen nappat.

Att vice ordförande för KDU har synpunkter på pride och hbt-rörelsen förstår jag. Kristdemokraterna är så oerhört intresserade av underlivsfrågor att de många gånger motsäger sig själva i sin iver att låta "folk bestämma sig själva". Debattartikeln är ingalunda annorlunda från andra kristdemokraters försök att få majoriteten av det svenska folket att tycka som de. Hur har ni det, där runt fyraprocentsspärren, förresten?

I Skyttedals ögon är jag troligtvis en av de som ägnar mig åt ett "kulturradikalt och genusteoretiskt kärnfamiljshat" men så är ingalunda fallet. Jag vill därför uppmana henne till att läsa dels mitt öppna brev till KD och dels läsa mitt blogginlägg Svenssonflator.

I sin slutkläm skriver nämligen Skyttedal:
Hur vore det om Stockholm Pride i stället försökte arbeta för att övertala medelsvensson om att hbt-personer är som alla andra, med reservation för sin sexualitet? Den nuvarande agendan verkar snarare handla om att skapa en bild av hbt-personer som en översexuell, gapig och allmänt avvikande grupp med radikala åsikter. Det skulle inte behöva vara så.

Ja, jag är ju en Svenssonflata, en som "alla andra", med "reserveration" för min sexualitet. Dock skiljer vi oss åt på en mycket viktig punkt: alla vill inte vara och leva som Svenssonflator eller Svenssonbögar och varken jag, Skyttedal eller någon annan ska tvinga individer in i en fålla som de ej vill vara i.

Att få välja fritt, att ha friheten att leva det liv man själv vill leva - när ska kristdemokraterna fatta det?

P.S. Nu har jag bara berört en pytteliten del av Skyttedals debattartikel, men jag orkar de facto inte dissekera den.

[UPPDATERAT]

Läs även Lukas Romson, Micke Kazarnowicz, Magnus Kolsjö och Martin Moberg

Jag vill inte vara rädd

På väg till jobbet ser jag regnbågsflaggorna fladdra från SL-bussarna. Denna vecka är det nämligen Stockholm Pride. HBT-personer samlas i Pride Park och i Pride House för föredrag, fester, musik och seminarier. Paraden på lördag är höjdpunkten. Jag älskar prideparader! Dock finns det ett orosmoln på himlen:

Under Stockholm Pride 2003 ledde Nationaldemokratisk Ungdom en demonstration (utan tillstånd) som övergick i en våldsam attack mot deltagare i paraden. Flera skadades, däribland Stockholm Prides dåvarande pressassistent Facundo Unia som misshandlades grovt.

I år kommer hotet återigen från högerextremistiskt håll. På lördag kommer nämligen de internationella högerextrema och antimuslimska rörelserna English Defence League och Stop Islamization of Nations (SION) hålla en manifestation.

Jag kan inte låta bli att oroa mig för att några av medlemmarna i English Defence Leage och SION kommer att attackera paraden och pridedeltagare.

Den nonchalans som Andreas Fahlén, länspolismästarens pressekreterare, uppvisar i en intervju i QX, provocerar mig. Trots att han i intervjun säger att ingen behöver känna sig otrygg och att Pride kommer genomföras utan problem. Allt kommer gå smärtfritt, dämpar han inte min rädsla. Enligt Fahlén behöver Pridebesökaren inte vara rädd. Han säger till QX: Händer det något så kontaktar man närmaste polis.

Så när jag och andra pridebesökare är på väg hem efter paraden eller kanske mycket senare (läs efter Pride Parks stängning), då ska vi känna oss helt trygga?  Wake up!

Hatbrotten ökar och många av oss går omkring med ett ständigt säkerhetstänk: Är det OK att ha den här tröjan på sig när jag tar tuben hem en sen kväll? Är det OK att kyssa sin hustru utan att bli nerslagen? Jag sätter på mig jackan så att ingen ser min dogtag alternativt mitt regnbågsarmband et cetera. På lördag går jag även omkring med vetskapen att det rör sig en massa högerextrema element i staden, men jag ska följa Fahléns råd och kontakta närmaste polis om något händer om jag kan. Det kan räcka med ett slag mot huvudet och jag kommer inte kunna kontakta någon.

Fler som skriver om Stockholm Pride: Aftonbladet och Jon Voss.




450 kronor för en dagbiljett?


Sedan 1998 har jag varit på Stockholm Pride alla år utom två - 2003 (då jag ändock fick uppleva Pride i München) och förra året. Jag har jobbat som volontär för Stockholm Pride, jag har tjänstgjort många timmar i HBT-sossarnas tält och till och med varit ansvarig för HBT-sossarnas tält i ett år.

Tidigare år har vi erbjudit medlemmar och styrelsemedlemmar, som inte haft råd, dagbiljetter och i gengäld har dessa medlemmar tjänstgjort ett antal timmar i vårt tält. Tjänstgöring i tältet har vidare inneburit att man fått matbiljetter.

Eftersom jag jobbar deltid (50 procent) har jag inte mycket pengar att röra mig med, men jag tänkte att jag ändock kan få en dagbiljett om jag tjänstgör i tältet, men icke sa nicke. I år har styrelsen bestämt att endast de med "små, ekonomiska medel" får en dagbiljett om de tjänstgör.

Därför blir det inget Stockholm Pride för mig i år. Jag kommer eventuellt gå i paraden, men när mina vänner kilar in till Pride park och minglar vidare, vad ska jag göra då?

[UPPDATERAT]

Tack vare en vän i styrelsen, som inser hur svårt det är att få folk att tjänstgöra under schlagerkvällen, har jag nu fått en dagbiljett. Jag kommer således att tjänstgöra i HBT-sossarnas tält på torsdag kväll. Så alla ni, som i likhet med mig inte kommit ut ur schlagergarderoben, är varmt välkomna till vårt tält!







Pride goes Första maj


Thomas Rasmussen,Stian Armstad Johansen, Lukas Romson och jag intervjuas i Stockholmstidningen av Ylva Säfvelin inför Stockholm Pride.

By the way, är jag (och många med mig) sura på Prideledningen som ser vår lilla förening som en kommersiell aktör och det faktum att HBTS inte får serverera kaffe i tältet i år (vilket har varit vårt signum alla år som vi deltagit i detta evenemang), men det får bli ett annat inlägg.


/Alexandra Einerstam

Hbt-socialdemokrater i Stockholm

Foto: Ylva Säfvelin

Vänstern och högern marscherar sida vid sida i paraden

Jag kan inte riktigt släppa Roland Poirier Martinssons text Därför bör inte KD delta i Pride.
Nu har Poirier Martinsson fått svar på tal av bland annat Röda Berget, UNT:s ledarblogg, Bengt Held, Rabiatfeminism och Tianmi. Ändock kan jag inte släppa hans text. Jag fascineras över att jag och denna man står så långt ifrån varandra.

Några ord om Stockholm Pride. I sin bok Sexuality and Socialism: History, Politics and Theory of LGBT Liberation anser Sherry Wolf att bortträngningen av klasskampen ur hbt-rörelsen har gjort det möjligt för vänstern och högern att marschera i samma parader världen över. Klasspolitiken har offrats för ett liberalt jämlikhetstänk för att inte förstöra den goda stämningen (Aftonbladet).

När Poirier Martinsson skriver att pride är en politiskt propagandaapparat från vänster, förstår jag faktiskt inte vad han menar och jag har ändock varit på varje Stockholm Pride sedan 1999 (utom 2003, då jag var på Europride).

På detta evenemang är stämningen hög, man umgås över partigränserna och man har kul tillsammans. Klasspolitiken har till stor del offrats men här sippar sossar rosévin med Moderaterna och de enda kamper som utkämpas är de under flatbingot eller i karaoketältet. Så låt företrädarna för KD också få vara med och ha roligt. Låt kådisarna dricka bubbel i champagnebaren, äta halvråa hamburgare från papperstallrikar och sjunga med på schlagerkvällen.

Jag funderar seriöst på att avstå från att vara med på pride detta år. Just för att jag tycker pride har blivit så urvattnad. Jag tror att jag åker till landet med hustrun istället.

HBT-sossens bilder från Stockholm Pride 2010

Carin Jämtin och Alexandra Einerstam

Socialdemokrater: Alexandra Einerstam, Gabriella Granditsky Svensson, Åsa Einerstam och Carina Ring

Caroline Vibass (IF Metall)

Fler bilder hittar du här.
Stockholm Prides egna bilder här.
DN, SvD, HD, Expressen
Kulturbloggen

Happy Parade!

Dagens agenda:

08:00 Champagnefrukost hos Verklighetens folk (champagne, rostat bröd, kalixlöjrom, smoothie, te och kaffe).

10:00 Melodikrysset som vi denna dag löser när vi åker tuben in till Söder.

11:00 Picknick med de Rödgröna.

13:00 PRIDE PARAD!

16.00 Eftermingel (utanför Pride Park på Gärdet) med de Rödgröna.

Därefter Pride Park fram till stängning (och jag kommer mest att hänga i Socialdemokraternas tält)!

"Vi kan inte vänta på ett mer hbt-vänligt Stockholm"

Den socialdemokratiska politiken bygger på övertygelsen om alla människors lika rätt och värde. Ingen människa ska känna sig diskriminerad eller hotad på grund av sin sexuella läggning eller sitt könsuttryck. Vi har länge arbetet aktivt för sexuellt likaberättigande. I nuläget har hbt- (homo, bi, trans) personer lika rättigheter inom en mängd områden, allt från rätten att ingå äktenskap till skydd mot diskriminering. Men mycket återstår att göra.
Så börjar Carin Jämtins och Dag Larssons debattartikel i DN. Ja, det återstår mycket att göra. Vi HBT-socialdemokrater har sedan 1988 drivit dessa frågor både gentemot allmänhet och gentemot Socialdemokraterna. Vårt hbt-politiska program finns att läsa här.

De förslag som Jämtin och Larsson redogör för i artikeln välkomnar jag. Om Socialdemokraterna vinner i Stockholms stad och län lovar Jämtin och Larsson att:

* Införa ett borgarråd i Stockholms stad med särskilt ansvar för hbt-frågorna.
* Satsa 1,5 miljoner kronor på RFSL Stockholms bbt-fritidsgård Egalia. Denna typ av verksamhet är viktig och behövs i Stockholm.
* Se till att det finns könsneutrala toaletter i stadens offentliga verksamheter så att man inte måste välja mellan tjej- och killtoaletten.
* Stockholms förskolor ska ha ett medvetet genus-, köns- och hbt-tänkande.
* Stockholms skolors sexualundervisning ska ha med ett tydligt hbt-perspektiv.
* Äldre hbt-personer ska kunna välja hbt-äldreboende i kommunal regi.
* Stockholm stad som arbetsgivare aktivt ska arbeta mot alla former av diskriminering och höjer sina medarbetares kompetens (hbt-certifiering).
* Stockholms stadsmuseum ska inrätta en ”hbt-avdelning”.
* Förbättra bemötandet av regnbågsfamiljer inom mödra- och förlossningsvården.
* Förbättra stödinsatserna till HIV-positiva och redan insjuknade i aids genom psykosociala stödinsatser.


Det är dags för ett rödgrönt stadshus!

Relaterat: Samuel Karlsson tycker det är bra att Sossarna vågar stå upp i hbt-frågor, bloggen Grimmefalk vill ha kvar sin tjejtoa. Jinge tycker att det är en populistisk artikel, eftersom utspelet görs under Stockholm Pride. Vad Jinge inte är medveten om (alternativt förtränger) är att många av de löften som Jämtin och Larsson radar upp i debattartikeln, är löften som givits tidigare, när det inte har varit Stockholm Pride (se nedan).

Jämtin: "Vi kräver att Egalia får besked om en permanent och stabil finansiering", Favorit i repris: Socialdemokraterna vill ha ett hbt-borgarråd, 90.000

Vårt hbt-politiska program

Idag fick jag ett rykande färskt exemplar av HBTS Sveriges hbt-politiska program. Det är vår förbundsordförande, Anders Selin, som gjort den snygga layouten, dock är det innehållet i programmet som jag är mest stolt över.

Vill även du ha ett ex - kom förbi HBT-sossarnas tält (som ligger mellan scen ett och scen två) och hämta ett.

Stockholm Pride 2010

Idag började Stockholm Pride. Det är den vecka på året som heteronormen inte är förhärskande, åtminstone inte i Kulturhuset eller utanför Sjöhistoriska museet. Gammelmedia fylls med hbt-artiklar och hbt-reportage. Flaggstänger och bussar stoltserar med regnbågsflaggor. Överallt syns människor med prideband i olika färger.

Jag skulle kunna skriva 10 inlägg per dag denna vecka, men nej... troligtvis kommer det bli ännu färre inlägg denna vecka. Varför? För jag tänker jobba som volontär detta år. De dagar jag inte jobbar som volontär vill jag umgås med nära, kära, partikamrater, bekanta, vänner... jag vill gå omkring i parken och bara njuta.

Sajten Makthavare har dock ett gäng personer som bloggar om pride.

Tack Göran Hägglund och Kristdemokraterna!

Kristdemokraterna kommer inte att närvara på Stockholm Pride. Kristdemokraternas partiledare, Göran Hägglund, kommer inte att delta i den stora partiledardebatten som RFSL anordnar under priden.

Tack Göran Hägglund och Kristdemokraterna för att ni är tydliga. Nu vet vi, som står upp för alla människors lika värde och alla människors lika rätt, vilket parti vi inte ska rösta på 19 september 2010.

Fler som skriver om detta är Peter Andersson, Makthavare, Trollhare, Alliansfritt Sverige, Martin Moberg, SvD, Expressen, Krister Fahlstedt, SvD2

Ett regnbågsfärgat Stockholm

Regnbågsflaggan symboliserar inte enbart hbt-personers fri- och rättigheter utan även mångfald. Den kan även symbolisera fred. Det vajar ganska få regnbågsflaggor i Stockholm, ja utom under en vecka på året - Stockholm Pride, då till och med SL-bussarna stoltserar med regnbågsflaggor. Jag vill att Stockholm, eller åtminstone delar av Stockholm ska bli mer likt The Castro. Everything is gay in the Castro. Om en stad är hbt-vänlig, kan dock inte bedömas utifrån antalet regnbågsflaggor.

RFSL:s kommunundersökning från 2006 har kartlagt situationen för homosexuella, bisexuella och transpersoner i landets samtliga kommuner utifrån fem områden: skolan, kommunernas verksamhet och personal, hbt-samhällets infrastruktur, frekvensen brott med homofobiskt motiv samt allmänhetens attityd till homosexuella.

I RFSL:s undersökning ligger Stockholm i topp, men jag är övertygad om att Stockholm kan bli ännu bättre. Miljöpartisterna Yvonne Ruwaida och Anders Wallner skriver på Newsmill hur de vill göra Stockholm ännu mer "kärleksfullare":

1. En skola utan kränkningar Stockholms lärare ska ges bättre möjligheter att se, förebygga och arbeta aktivt mot kränkningar. Samtidigt måste sex- och samlevnadsundervisning förbättras.
2. Jämlika och jämställda förskolor Resurser ska avsättas för ett aktivt jämlikhets- och jämställdhetsarbete på dagis.
3. En idrott fri från diskriminering Bidragen till idrottsföreningar ska villkoras utifrån ett aktivt arbete mot diskriminering.
4. Stockholms stad ska ta tillvara den breda mångfalden Ledande personal och politiker ska delta i kurser kring mångfald och diskriminering.
5. HBT-mötesplatser för ungdomar Ett stabilt ekonomiskt stöd till de HBT-organisationer som skapar ungdomsverksamhet.
6. Bekämpa hatbrotten En konkret handlingsplan mot hatbrott ska utvecklas och användas aktivt.
7. Äldreboenden specialiserade på HBT Stockholm behöver äldreboenden specialiserade för HBT-personer.

Carin Jämtin har tidigare gett följande vallöften: Om/när de Rödgröna tar över Stockholms Stadshus kommer vi att få se ett hbt-borgarråd och Egalia kommer att permenteras. I rapporten 90.000 (som jag har skrivit om här) står det i punkt sju: Särskild fritidsverksamhet för hbt-ungdomar, fler fältassistenter och ungdomsmottagningar.

Nu har vi haft en borgerlig regering och en högermajoritet i Stockholms Stadshus i snart fyra år som gjort nada, nothing, niente, nichts för hbt-personers fri- och rättigheter. De fyra borgerliga partierna må ha köpt ”alla människors lika värde”, men det är si så där med ”alla människors lika rätt”. Hur många hbt-personer vill ha en regering och en majoritet i Stadshuset, som under dessa fyra år visat ett sådant uppenbart ointresse för våra frågor (och kommer att fortsätta göra det om alliansen får förnyat förtroende)?

Valet är ditt 19 september 2010 - en högerregering och en högermajoritet i Stadshuset, där Kristdemokraterna agerar bromskloss, eller en rödgrön regering och ett rödgrönt stadshus som står upp för alla människors lika värde och rätt.

Jag vill ha ett regnbågsfärgat Stockholm!

Läs även: Efter äktenskapet och Var femte ung hbt-person är utsatt för våld i familjen

Jag längtar...

Till Stockholm Pride, men i väntan på - Marit Bergmans låt Casey, Hold On

2010 års dogtag

Årets dogtag är en sjal, meddelar Stockholm Pride:

Tema för årets festival och dogtag är Makt. Årets designer, Sofia Priftis, valde att relatera till temat genom att använda symbolerna för manligt och kvinnligt och genom att överanvända dessa former upphäva symbolmakten.

Magdalena Ribbing invigningstalar på Stockholm Pride

Stockholm Pride har nu presenterat vem som invigningstalar på Stockholm Pride i år - ingen mindre än Magdalena Ribbing.

Jag gillar Ribbing! Nu har jag fått vett och etikett med bröstmjölken, men det finns människor som skulle gagnas av att läsa Ribbings böcker. En och annan svensk är nämlingen riktigt ouppfostrad och oartig. Att erbjuda sitt säte till en skröplig pensionär eller en gravid kvinna är väl det minsta man kan förvänta sig i tunnelbanan, men icke!

DN

Secret Weapon

Anki Bagger och Peter Gustafson gör årets låt till Stockholm Pride. Läs även QX.

Foto: Jana Eriksson

Multisolidaritet

För att komma någonstans är det centralt att förstå att mänskligt liv och social rättvisa alltid kräver solidaritet, men solidaritet kan inte endast gälla en fråga. Den feministiska vänsterpolitikens framtid finns i förståelsen av en progressiv mångrörelsepolitik där flera sociala rörelser bildar öppna koalitioner med varandra och på så sätt kan syresätta den parlamentariska politiken. Feminister kan inte endast inrikta sig på kön lika lite som socialister inte enbart kan fokusera på klassrelationer. Nu gäller det att inse att en bra vänsterpolitik inte fordrar enhetlighet i de politiska leden utan bör inrikta sig på multisolidaritet.
-
Ovanstående skriver Tiina Rosenberg i sitt bidrag till debattantologin Efter ett kvartssekel av nederlag. En debattantologi om arbetarrörelsen och framtiden (som jag recenserar här). Det är multisolidaritet jag tänker på när jag läser Rosenbergs recension av Sherry Wolfs bok Sexuality and Socialism: History, Politics and Theory of LGBT Liberation i Aftonbladet.
-
Rosenberg skriver i sin recension:
-
Den klassiska gaykulturen bygger på tanken om en motkultur där den knutna näven mot lila bakgrund delar ikonografisk kamptradition med andra sociala rörelser som black power, kvinnorörelsen, samt olika antikoloniala och antirasistiska rörelser.
Under 1970-talet var människor inom hbt-rörelsen också vänsterpolitiskt aktiva och förde ut budskapet till arbetarrörelsen, fackföreningar och andra sociala rörelser där ordet solidaritet var självskrivet. Identitetspolitik kallades det då, men gayrörelsen förhöll sig också till ett större politiskt sammanhang. Detta engagemang blev grunden till den lagstiftning som ett par decennier senare har förändrat livet för hbt-människor i ett antal västländer. Nu började det talas om sexuell orientering, sexuell läggning och sexuell preferens.
Gayrörelsen har navigerat mellan biologistiska och socialkonstruktionistiska förklaringar, men övergivit tanken om icke-heterosexualitet och icke-könsnormativitetet som livsstil. På livsstil, som i liberal anda anses vara ett fritt val, kan inga rättigheter baseras.
-
Sherry Wolf anser att bortträngningen av klasskampen ur hbt-rörelsen har gjort det möjligt för vänstern och högern att marschera i samma parader världen över. Klasspolitiken har offrats för ett liberalt jämlikhetstänk för att inte förstöra den goda stämningen.
-
Jag håller delvis med Rosenberg och Wolf, men vill ändock hävda att Stockholm Pride inte är klasslös. Under många år har Socialdemokraterna och LO (även andra delar av arbetarrörelsen är med) gjort gemensam sak under parollen We are family. Vi har tillsammans marscherat i paraden. Vi har haft ett gemensamt tält i parken (inklusive ett seminarietält). De föredrag och seminarier vi har hållit, har varit fackliga och politiska. För två år sedan, under Stockholm Pride, presenterade LO sin policy mot diskriminering i arbetslivet på grund av sexuell läggning och könsidentitet och i samma veva presenterade HBT-socialdemokrater i Stockholm sitt hbt-politiska program. Klasskampen är i hög grad aktuell även under Stockholm Pride.

Min förhoppning är att We are family utvidgas, till förmån för en progressiv mångrörelsepolitik där flera sociala rörelser bildar öppna koalitioner med varandra och på så sätt kan syresätta den parlamentariska politiken. Multisolidaritet bör och skall vara en del av hbt-rörelsen.
-
(Foto: Mattias O, Stockholm Pride)

Friday I'm in love


Jag har haft en fantastisk dag på jobbet idag. Jag har inte jobbat i Radiohuset på evigheter, men idag lyckades jag pricka in en makalös fredag.
-
Först spelade Asha Ali live i hangaren. Sedan kom Tiina Rosenberg och jag berömde henne för hennes arbete som auktionsutropare i Pridegarden.... och sen, sen kom... MARIT BERGMAN som skulle till Lantz i P4. Underbara Marit Bergman som jag lyssnade på i Almedalen och på Priden. Marit Bergman som (hitintills) gjort den bästa Pridelåten - Casey, Hold on. En låt som jag spelade på repeat, när jag led av Post-Pride Depression. Jag brukar inte bli till mig när jag träffar kändisar, men Bergman är ett undantag. Jag lyckades åtminstone kläcka ur mig att Casey, Hold on är den bästa pridelåten. Hon frågade då om jag sett videon till den och jag svarade att jag bara sett videon från TV4 och hon berättade att de för någon dag sedan lagt ut den officiella videon på YouTube (se ovan).
-
Ja, det är inte allt som hände - jag och min fru löser ju Melodikrysset varje lördag i hopp om att vinna en av de begärliga klockorna - nu besitter jag en sådan klocka! Ja, ni kan tycka det är tantvarning på mig, när jag avslöjar att jag nästintill slaviskt följer Melodikrysset - men prova en lördag - ni kommer också att fastna i Melodikryssträsket.
-
Det enda mörka moln på himlen är dock att jag eventuellt inte kommer att lösa Melodikrysset i morgon då jag befinner mig på kursgården vid Rösjön för Rebellahelgen... hm... Nu ska jag dock ila till tunnelbanan för att åka ut till Rösjön.
-
Trevlig helg!

hallo där... Åsa Einerstam

Med anledning av Stockholm Pride, blev Åsa Einerstam intervjuad i sekotidningen (Klicka på bilden så blir den större).
-
Åsa kandiderar även i kyrkovalet, men på listan är hon registerad i sitt gamla namn Andersson.