Det stora sveket

Kongressen beslutade enligt följande: “Vi vill att en parlamentarisk utredning börjar om från början med frågan – i bättre dialog med medborgarna. Lagen bereddes för dåligt, och har allvarliga brister när det gäller grundläggande krav på rättssäkerhet, integritetsskydd och proportionalitet.” Utan nytt kongressbeslut ger den skrivningen inte utrymme för utökade befogenheter för övervakning av folket. Om Morgan Johansson vill se ett nytt och annorlunda kongressbeslut så får han i sedvanlig ordning skriva en motion till kongressen och sedan argumentera för sin ståndpunkt.

Kongressbeslut och vallöftet om att riva upp FRA-lagen måste respekteras. Väljarna måste kunna lita på de vallöften som partiet ger. Att svika vallöftet om att riva upp FRA-lagen är att svika såväl de partimedlemmar som drivit fram kongressbeslutet som dem som givit sin röst på socialdemokraterna i höstens val.

Frihet är en grundläggande socialdemokratisk värdering, massövervakning av folket är det inte. Därför vill vi att partiets företeträdare respekterar partikongressen och håller sina vallöften. Dra tillbaka förslaget om att ge utökade befogenheter för massövervakning!

Ovanstående är slutklämmen i en debattartikel i Aftonbladet från december förra året och som jag är medskribent till (och som jag bloggat om här). Då var jag fly förbannad över Morgan Johanssons utspel. Idag läser jag Peter Johanssons inlägg S-svek(?) i FRA-frågan och vidare Mats Knutssons artikel S och alliansen gör upp om signalspaning. Återigen är jag fly förbannad.

Sossar mot storebror har en viktig roll att fylla även framöver. Storebror kommer nämligen knappast att ge upp, skrev Anders Lindberg på Aftonbladets ledarblogg i december 2010. I mitt inlägg Morgan le Fey Johansson* förutspådde även jag att detta skulle ske, men sveket blir inte mindre för det. Snarare kommer jag att se det som ett av de största sveken i Socialdemokraterna politiska historia.

Relaterat: FRA-lagen kan leda till personförföljelse av homosexuella

1 kommentar:

Christoffer Willenfort sa...

du skriver "Därför vill vi att partiets företeträdare respekterar partikongressen och håller sina vallöften"

borde det inte vara "VI KRÄVER" och då ni kräver så påpekar ni att riksdagsledarmöter som inte följer kongressbeslutet inte kan förvänta sig att hamna på listan till nästa val.

Det tror jag är enda sättet att få dem att fatta att det är allvar