Att ropa varg

Pojken och vargen är en känd fabel. Sensmoralen i fabeln är att den som ljuger till slut inte blir trodd, inte ens när han/hon talar sanning.

Uttrycket "att ropa varg" (=att kalla på uppmärksamhet för petitesser och därmed riskera att inte bli trodd när något allvarligt sker) har vi fått från denna fabel.

Ropar varg gör ofta Expressen, Aftonbladet, Politikerbloggen med flera. Igår var jag nära att köpa Expressen, eftersom tidningens framsida basunerade ut följande:

Expressen avslöjar
Driver hemlig kampanj
Pär Nuder vill ta makten i Socialdemokraterna

Expressens "avslöjande", fick Andersson att skriva inlägget En hemlig härva av kungamakare där han länkar till Katrine Kielos inlägg Varning! Ät inte lunch med Jan Larsson. Jag skrattade högt när jag läste Kielos inlägg. Ett smakprov:
Okej, jag erkänner. Jag åt lunch med Jan Larsson. I måndags, på KB, i tre timmar, vilket i och för sig är misstänkt bara det. Jag hade en ljusblå knytblus. Jan Larsson hade röd slips.

Dock var jag, som redan nämnts, nära att köpa blaskan. Anderssons och Kielos inlägg och deras kommentarer om "avslöjandet" på facebook hindrade tack och lov detta onödiga inköp. Jag vill uppmana Karl-Johan Karlsson, som i gårdagens Expressen skrev om "avslöjandet", att lyssna på Sergej Prokofjevs orkestrala verk Петя и волк:


Andra som skriver:

Johan Westerholm: Socialdemokraterna: Nu är det allvar, ett förtroendeuppdrag är inget för fegisar

Staffan Lindström: En verserad fråga till den socialdemokratiska riksdagsgruppen

Martin Moberg: Jan Eliasson sätter fingret på vad vi i (s) måste göra nu...

Peter Högberg: En sällsam öppen debatt med flera medgående

Inga kommentarer: