Min måste-läsa-lista

Vi leser for å kaste et skrålys inn over vårt eget liv, se våre tanker og
forestillinger fra nye vinkler og kanskje få dem korrigert.

Aksel Sandemose

I helgen läste jag ut Underbara dagar framför oss . Nu får Olof Palme vila ett tag, åtminstone till februari då Ordfront ger ut Göran Greiders bok Ingen kommer undan Olof Palme. Det finns en hel drös böcker på min måste-läsa-lista.

Nu ska jag ta itu med den bok som enligt Katrine Kielos var årets mest diskuterade bok bland socialdemokrater (DN) - Tony Judts Illa far landet. Vidare ska jag recensera Tim Jacksons bok Välfärd utan tillväxt (publiceras på HBT-sossen 1/2).


Därtill håller håller jag på med serien Det gröna folkhemmet här på bloggen och där hoppas jag bland annat foga in Johannes Åsbergs tankar kring stadspolitik. Jag har läst hans bidrag i antologin Den grå vågen, men har ännu inte hunnit läsa hans rapport En radikal och progressiv stadspolitik - En provisorisk utopi (eller hans många blogginlägg på ämnet).

Just nu skrivs det oerhört många intressanta artiklar och inlägg på nätet. Här kommer ett axplock:

Hans Linde: Så fick SD mina grannars röster.
Peter Andersson har skrivit
en rad intressanta inlägg den senaste tiden.
Missa inte Johan Sjölanders inlägg
Socialdemokratins intellektuella generationsskifte - en antydan av vår i luften.
Peter Johansson: Krönika om en ny socialdemokrati.
Johanna Graf: Förändras socialdemokraterna nu?
Marika Lindgren Åsbrink: S. Där det händer.

Daniel Strömberg har vidare skickat mig ett intressant dokument med rubriken Rättviseforum Lund. Vi är nämligen några stycken som, i likhet med Aftonbladets chefredaktör Karin Pettersson, vill se fler socialdemokratiska tankesmedjor och Strömberg har redan påbörjat skissandet av en sådan satsning för Lund.

Jag blev medlem i Socialdemokraterna så sent som 2006 och jag måste tillstå att det finns nackdelar med ett sent inträde i arbetarrörelsen - en av dessa (vilket vissa inte anser vara en nackdel utan fördel, med tanke på falangdiskussionerna) är att jag inte har blivit skolad i SSU, fackföreningsrörelsen eller andra S-organisationer och föreningar. De senaste åren har jag därför ägnat mig åt självstudier i ämnet "sosselogi". Jag önskade att det gick att läsa sosselogi på distans. Till syvende och sist vill jag därför fråga: finns det andra böcker inom ämnet (socialdemokrati, socialdemokratisk idédebatt, socialdemokratisk historia et cetera) som jag bör läsa?

3 kommentarer:

Fredrik Jansson sa...

Om man bara ska slänga ur sig något så har jag har en favorittext:

Jan Lindhagens essä "Vid källan smakar vattnet bäst eller Varför går vi medströms?" som först publicerades i antologin "Det nödvändiga uppbrottet" (1981). Den finns också med i Fronesis första nummer "Demokratisk ekonomi".

Jag skrev en grej efter att han dog i somras:
http://tankarfranroten.wordpress.com/2010/07/24/en-rorelseintellektuell-har-gatt-ur-tiden/

Alexandra Einerstam sa...

Tack Fredrik! Kom gärna med fler tips! Jag har långt kvar till en magister i sosselogi ;)

(N)namnet sa...

Hej, Alexandra... jag ger dig ett hett tips om du vill ha en intellektuell utmaning på sikt, jag säger på sikt för det både kommer och ska ta tid, allt naturligtvis om du inte stimuleras under resans gång, för det handlar inte om "en mans verk", dvs José Luis Ramirez, utan om din verksamhet. Kryptisk, nu ja, men du kommer ganska snart förstå, tror jag. Börja med att googla på namnet och förleds inte tro att det är en boxare, eller någon i Sverige inte verksam. José bor i Haninge och är 72 år, professor emeritus vid Södertörn och Alnarp. Han lade fram sin doktorsavhandling vid 60 års ålder, osedvanligt i högsta grad. Nästan ett helt livs erfarenhet som underlag, således. Bland annat har han innan dess varit kommunalpolitiker Haninge och Ludvika, arbetat med organiseringen av Arbetarörelsens arkiv (och blev i det sammanhanget god vän med Jan Lindhagen). Lindhagen var en autsider på vänsterkanten inom SAP, så ock Ramirez även om lika barn inte alltid leka bäst. Förutom de texter du finner tillgängliga på nätet som inte är förknippat med t.ex en prenumeration eller löst artikelköp på Retorikförlaget och deras tidskrift Rhetorica Scandinavica och en medlemsavgift till Retorikportalen&Retorikkollegiet.se finns det texter via samarbetsdynamik.se och forskarbyn.se

Men som ingång med sikte på Josés avhandlings huvuddel "Skapande mening: en begreppsgenealogiskt undersökning om rationalitet, vetenskap och planering"... föreslår jag bilioteket och boken "Tillitens Ansikten" i vilken José bidrar med texten: "Den mänskliga existensens grund - en undersökning om tillitens fenomenologi."

Josés avhandling sa jag var osedvanlig, vilket den är på så många olika vis, bl.a för att den i en ännu kryptisk mening sagt, pågår så länge han lever med hälsan i behåll. Och att den i skrifter lades fram i 7 delar, först liksom raporter om det pågående arbetet sedan till huvudverket i två efterskrifter, den ena som ett slags förord, den andra, betitlad; "Om Meningens nedkomst: en studie i antropologisk tropologi." just en efterskrift och en föranmälan om vad efter 1995 kunde förväntas bli fortsättning på Josés kunskapande Hmanvetenskapliga teori... idag 17 år senare kommer du se att det handlar i och med retoriken, förstådd inte som vanligtvis en "konst att tala väl och övertygande
utan om kunskapndets kunskap.