Gemenskapsvarelser i relationslinjen

Jag vill sitta ifred nere på bryggan med min kaffekopp på morgnarna om sommaren utan att behöva ryckas med i en yster dans i gemenskapens tecken ledd av socialministerns frejdiga små tjut. Och jag vill definitivt inte tvingas in i ”Samhällsprojekt releationslinjen”, skriver Johan Westerholm i sitt inlägg I begynnelsen fanns ordet. Hans inlägg inspirerar mig att skriva ett eget inlägg.

Efter Verklighetens folk (som jag har skrivit om många gånger, se nedan för ett axplock), lanserar nu Göran Hägglund & Co. relationslinjen, där gemenskapsvarelser ingår. Jag misstänker starkt att jag och min fru inte får ingå i denna kristdemokratiska vision, som fallet även är med Verklighetens folk. Frågan är snarare om jag vill ingå i en relationslinje fylld med Verklighetens folk och gemenskapsvarelser? Mitt svar är tveklöst nej.

Jag vill inte vara någon Stepfordfru: I ett idylliskt villasamhälle någonstans i Connecticut är kvinnorna de perfekta fruarna. De lever för hushållsarbete och att laga gourmetmåltider till sina män. Men står allt rätt till? I Kristdemokraternas visioner om en idyllisk värld står nämligen inte allt rätt till. Det inser majoriteten av det svenska folket. Endast fyra procent (om ens det) gillar KD:s visioner och jag håller det för troligt att Kristdemokraternas nya grepp - relationslinjen - inte kommer att förändra detta.

Om jag finge välja vill jag vara en del av det gröna folkhemmet. Frihet, jämlikhet, jämställdhet, solidaritet och hållbar utveckling. Så enkla ord, så oerhört vackra, så ofta yttrade att för många har betydelsen av frihet, jämlikhet och solidaritet gått förlorad. Muminvänstern har nämligen yttrat dessa ord alldeles för ofta och ändock har klyftorna i samhället ökat, egoismen tagit större plats i samhället än solidariteten och frihet har förvandlats till valtvång.

Dock kommer jag att använda frihet, jämlikhet och solidaritet och låta KD:s ideologer fortsätta slå knut på sig själva med ord och meningar som Verklighetens folk, gemenskapsvarelser och relationslinje.

Tidigare inlägg: En bild säger mer än tusen ord , Ett regnbågsfärgat Stockholm, "Hägglund, det räcker inte att tycka synd om hbt-personerna", Kongress i hänryckningens tid, Efter äktenskapet, En politik för verklighetens folk?, Och jag har tröttnat på påfund från Kristdemokraterna, Jag är inte funktionell,Den nakna kocken, Bordens och berättelsernas politik, Göran Hägglund gästar Verklighetens folk, Verklighetens folk nu i modebranschen, Kristdemokraterna och trovärdigheten, Nyckeln till "Verklighetens folk", Verklighetens folk Verklighetens folk (del II) Verklighetens folk (del III)

2 kommentarer:

Staffan Lindström sa...

Muminvänstern!?

Alexandra Einerstam sa...

Benämningen kommer från denna bok: http://hbt-sossen.blogspot.com/2009/03/en-knuten-nave-i-fickan-om-klass-normer.html