LO hänger inte riktigt med

Jag sitter i biosalongen, äter popcorn och ser reklam på den stora duken. Plötsligt visas ovanstående reklam och jag blir glad. Jag hoppas att ungdomarna i biosalongen tar till sig den. Reklamfilmens avsändare är Facket förändras nu (kampanj från förbunden inom TCO).

Idag läser jag i DN (tyvärr ej på nätet) om SKTF, det tredje största förbundet inom TCO. SKTF har kommit långt i sitt förändringsarbete. I september i år ska förbundet byta namn. Det har, i skrivandet stund, inkommit 1200 förslag på nytt namn. Vidare har SKTF:s förbundsmöte bestämt att från och med 2012, ska ingen jobba fackligt på heltid, i varje styrelse ska minst 30 procent vara under 35 år. Till DN säger ordförande Eva Nordmark:

Medlemskåren föryngras snabbt, och nu måste de förtroendevalda göra det. Vi vet att våra unga och välutbildade medlemmar gärna tar på sig ett fackligt uppdrag, men de vill ha kvar en fot i sitt yrke.

SKTF har till och med en iPhone app!

Det tragiska i kråksången är att LO inte riktigt hänger med i utvecklingen. Inte ens hemsidan känns särdeles fräsch. Det enda "nya" på hemsidan är LO-bloggen. De andra fackförbunden förändras och förnyas, men LO står och stampar. Har Socialdemokraternas vilsenhet smittat av sig på LO?

Nej, LO. Det här duger inte. Ni har en ytterlig chans att vara en modern landsorganisation. Ta den chansen, innan det är för sent.

Relaterat:

Unionen: Jippon ska få unga till facket (Dagens Nyheter)

Inga kommentarer: