Vad vore vi utan bibliotek?

Egentligen borde jag inte vara förvånad och ändock är jag det. Ett av högerns motton är ju som bekant "sälj allt!". Hur kunde jag tror att biblioteken var fredade från denna utförsäljningshysteri? Nacka går i täten med utförsäljningen (DN) och vi kommer att få se fler Moderatstyrda kommuner följa efter. Är det lönsamt att äga bibliotek? Ursäkta att jag målar fan på väggen, men jag tror faktiskt att investerare vill tjäna pengar. Vad händer med ett privat bibliotek som inte genererar i vinst? Det finns säkerligen någon enstaka altruistisk investerare, men jag ser framför mig ett skräckscenarium - där bibliotek snabbt förvandlas till espressofik, snabbmatshak med mera.

Det som betyder något för ett samhälles friskhet är det mål som dess ansikte är riktat mot, sade Richard Tawney. Målet för Moderaterna är att sälja ut allt till och med våra bibliotek. Dessa ideologiska utförsäljningar och avregleringar gör Sverige till ett andefattigt land.


Tidigare inlägg: "Ideologiska avregleringar gör Sverige sämre", I'm a library lover!

Inga kommentarer: