FRA-lagen kan leda till personförföljelse av homosexuella

För 30 år sedan, friskförklarades homosexuella. I maj i år trädde lagen om könsneutrala äktenskap i kraft. Idag har Svenska kyrkan tagit ett stort steg i och med sitt ja till bibehållen vigselrätt och därmed också ja till vigsel av samkönade par. Vi talar om milstolpar, men jag vill ändock höja ett varningens finger för att den positiva utveckling, vi har sett i Sverige, för hbt-personers fri- och rättigheter, snabbt kan ändras i motsatt riktning. Se bara på vårt grannland Litauen, också medlem i EU, som med stor majoritet i parlamentet röstade igenom en lag som förbjuder "främjandet av homosexualitet". I många av de forna öststaterna får hbt-personer utstå förföljelse, inte sällan utan inslag av våld (och myndigheter som tittar bort, ser mellan fingrarna och ibland även deltar i dessa förföljelser).

Idag publicerar Newsmill Johan Westerholms och min debattartikel FRA-lagen kan leda till personförföljelse av homosexuella. Läs den! Vi behöver nämligen inte gå så långt som till Litauen, för att se på en negativ händelseutveckling. Den 14 oktober röstade till slut den så kallade Alliansen igenom den omtalade FRA-lagen. Det är ett exempel på en negativ händelseutveckling och i artikeln berättar Westerholm och jag varför.
-
Jag hoppas innerligt att de Rödgröna läser Westerholms och min artikel och tar till sig den. Jag hoppas vidare att ombuden på Jobbkongressen kör över partistyrelsen och röstar ja till motionen Inför moratorium för mer integritetskränkande politik – Gör om gör rätt!
-
Läs även Johan Westerholms inlägg Droppen urholkar inte stenen.
-
Friheten är röd, Friheten är röd (Del II), Sossar mot Storebror, RFSU, Aftonbladet, SvD

Illustration (klicka på bilden så blir den större): Ordmoln över de ord som förekommer flest gånger i vår artikel. Wordle tillhandahåller tjänsten.

Inga kommentarer: