Carin Jämtin - en lysande politiskt stjärna

Sex nya namn har valts in till VU (Verkställande Utskottet) på Jobbkongressen: Carin Jämtin, Ylva Johansson, Mikael Damberg, Tomas Eneroth, Peter Hultqvist och Anneli Hulthén, men som Aftonbladet skriver idag:
-
Men faktum är att de inte är speciellt kända [...]
– Messing.... nej, Marita något! Jaså, inte det. Hon är i alla fall från Stockholm, säger metallaren Besim Matoshi om tidigare biståndsministern Carin Jämtin som nu är oppositionsborgarråd i Stockholm.
Hon är JÄMT I hetluften.
– Hmm, jo, säkert...
JÄMT alltså.
– Jaha, Jämtin!

-
Carin Jämtin är en doldis och jag anser att det är ett problem för S i Stockholm. Hon är en briljant politiker och jag är en av hennes främsta anhängare, men... som jag skrev i ett tidigare inlägg:
-
Jag gillar Carin Jämtin. Hon har en skarp hjärna, hon är jordnära, hon tar sig alltid tid att lyssna. Hon har humor, hon är klok, hon är kunnig och har glimten i ögat. -Det tar mig emot när jag nu måste uppmana Jämtin att styla sig. Jag är feminist och anser inte att det ska ha någon betydelse, men i detta mediaklimat försvinner Jämtin. Hon väldigt blek i jämförelse med andra politiker. Hennes budskap går inte fram i mediabruset. Jämtin har en snygg frisyr, men den kan bli bättre med en annan hårfärg och kanske några slingor. Vidare måste hon börja sminka sig. Kan inte partiet skicka henne på en make up-kurs? Jag sminkar mig väldigt sällan, men jag är inte någon offentlig person så som Jämtin. Jag förstår vidare inte Jämtins förkärlek för brunt och beige. En uppmaning till Jämtin är att alltid ha något grönt på sig. När Gudrun Schyman var partiledare för vänsterpartiet bar hon alltid rött. Det blev hennes signum. Jämtin passar i grönt och grönt passar även i ett annat hänseende - Jämtin är en av de socialdemokrater som lett rådslagsgruppen för klimat och miljö.
-
Jag vet att hon inte gillar att jag tar upp detta med utseende. För henne är det politiken som är det viktiga, men jag är en kärleksfull kritiker och vet hur viktigt det är att nå ut i mediabruset.
-
När Jämtin besökte NetRoots i förrgår var hon briljant. När de Rödgröna tar över Stadshuset kommer vi att få se ett hbt-borgarråd och Egalia kommer att permenteras. Dessa besked gav hon mig när hon besökte oss bloggare. Igår, i Heta stolen, visade Jämtin återigen att hon är en lysande stjärna som värna hbt-personers fri- och rättigheter.
-
Därför hoppas jag att fler upptäcker att Carin Jämtin är en politiskt stjärna och att fler i Stockholm får upp ögonen för henne. By the way... vid en jämförelse med Sten Nordin är hon rena färgexplosionen i politisk lyster.
-
Relaterat: Före detta statsminister Ingvar Carlsson, oppositionsborgarrådet Carin Jämtin & HBT-sossen Alexandra Einerstam, Här kommer (S)tockholms nya ledare, Converse - skor för sossar, Mona Sahlins V-team, Friskolorna är (tyvärr) här för att stanna
Andra som har skrivit om VU: SvD, Expressen, Peter Andersson, Johan Westerholm, DN, DN2
-
Här finns fler kongressbloggar:Åsa Lindestam , Joakim Kellner kommunals kongressblogg, Röda Berget , Camilla Wedin , Dan Oskarsson , Jonas Morian , Eva Rundkvist Käringen mot strömmen , Åsa Westlund , Staffan Svärd , Krassman , S-Buzz , Reza Javid Mohammedsvensson , Erik Laakso På uppstuds , John Johansson , Örebro läns delegationsblogg , VästmanlandsdelegationenLidmans legender , Anders Teljebäck , Gabriel Wikström , Åsa Eriksson , Tingeling , Peter Gustavsson , Lars Wiberg , Darina Agha , Markus Blomberg , Robert Noord , Thomas Bodström , Best of mankind , Fredriks kongressblogg , Fredrik Lundh Sammeli , Rödgrön , S i norr - kongressblogg , S debatt i Jämtlandslän , Mats Engström , Rosemari Södergren med Kulturbloggen , Johan Westerholm på Mitt i steget, Monica Green , Arvid Falk hela redaktionen på plats , Anders Löwdin på Lowdin.com , Claes Krantz och hela gänget bakom sosse.tv och Solidariskt Sverige , Mårten Wedebrand , Nathalie Sundesten Landin , Stefan Wikén Stefans konspirationer, Peter Högberg Högbergs tankar , Viktor Tullgren , Fredrik Jansson tankar från roten , Karin Bergh , Haningeposten , Eva-Lena Jansson , AC Brockman , Fredrik Pettersson , Thomas Hartman , Anna Vikström , Alliansfritt Sverige

Inga kommentarer: