Belsebub, Boultbee & Borgarna

Det verkar som om det inte går en dag utan att jag läser om Boultbees framfart, skrev jag i inlägget Belsebub, borgarna & Boultbee. Nu är det dags igen. Boultbee tänker chockhöja hyrorna för affärsinnehavarna i Rinkeby Galleria med 60 procent och i vissa fall ännu mer. Samtidigt förekommer brister i såväl säkerhet och skötsel av gallerian.
-
I en ledare i Aftonbladet skrev Ingvar Persson:
-
På andra platser där Boultbee tagit över har små affärsidkare uppmanats flytta. De har inte platsat i "konceptet". Jag vet inte hur det kommer att påverka den affär där jag brukar köpa mina jeans, färghandlaren eller de små tobakisterna. Kommer de att platsa? Det Axén Olin, Mats Odell och alla andra utförsäljningsivare just nu gör är att spola ut tanken på ett samhälleligt ansvar. Boendet ska marknadsanpassas, det offentliga rummet kapitaliseras och infrastrukturen privatiserar. Visionen om en demokrati som fysiskt skapar sitt samhälle har aldrig varit mer avlägsen.
-

Inga kommentarer: