En (s)kön mix

Ge de unga chansen att lyfta S, skriver å ena sidan Lena Sommestad. Tryggt när de äldre ska föryngra S, skriver å andra sidan Jan Söderström.

Jag har varit inne på det förut, till exempel med mina inlägg S behöver en blodtransfusion och En sluten och mossig organisation på många sätt - vad Socialdemokraterna behöver är en skön mix. Vad betonghäckarna inom dock Socialdemokraterna behöver inse, är att politik inte är ett livstidsjobb eller en karriärmöjlighet. Det är ett förtroendeuppdrag. Men makt korrumperar som bekant.Förr fanns det en möjlighet inom arbetarrörelsen att sparka folk upp, ner eller åt sidan. Nu har den möjligheten minskat och "där ute" (läs på den "riktiga" arbetsmarknaden) är konkurrensen stenhård.

Vem vill ha en 55-åring politiker utan akademisk utbildning, som har jobbat hela sitt liv med politik?
, frågade en medelålders ombudsman mig. Det finns alltid konsultbranschen och PR-branschen sade jag till henne, men varför inte sätta sig ner i skolbänken igen? Förutom de erfarenheter och utbildningar som politiker de facto får inom Rörelsen, går det att komplettera dessa med några poäng här och några poäng där, eller varför inte (och jag vet att det låter radikalt) läsa in en hel examen?

Inga kommentarer: