Wanja Lundby-Wedins fantastiska Första majtal

Norra Bantorget, Första maj 2009. FOTO: Lena Dahlström
-
Jag kan inte låta bli att tänka på Lundby-Wedins fantastiska Första majtal (som var ett retoriskt mästerverk). Framför allt ryser jag fortfarande när jag tänker på att vi (= Åsa och jag) fick ett fyrfaldigt leve på Norra Bantorget av alla som var där. Ett fyrfaldigt leve som leddes av LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin. Att hon nämnde oss i ett av sina viktigaste tal känns stort. Det är inte bara ett politiskt statement för oss, utan för alla som har kämpat för en könsneutral äktenskapsbalk.

-
Mötesdeltagare - idag är det den första maj
Det är vår festdag, men det är en särskild festdag för Åsa Andersson och Alexandra Einerstam som gifte sig i Humlegården innan tåget startade.
Till er, Åsa och Alexandra, vill jag säga jag är stolt över att ni valt att tillsammans med oss alla göra ert bröllop också till en politisk handling i kampen för allas lika värde och allas lika rätt. Jag och alla vi andra här önskar er all lycka.

LEVE...
-
Se Wanja Lundby-Wedins Första maj-tal i webb-tv

Åsa Petersen, SvD

Inga kommentarer: