Mammas potatissallad

Jag gillar inte köpt potatissallad. Den är dyr och den är äcklig (och innehåller oftast socker). Därför har jag valt att dela med mig av en familjehemlighet - nämligen min mammas potatissallad:

Fyra portioner:

Hacka en halv, gul lök eller en hel vårlök och lägg i en bunke. Häll på 1/2 dl kokhett vatten. Låt svalna något.

Under tiden kokar du 6-8 "gamla" (färskpotatis funkar oftast inte, eftersom de inte suger åt sig) potatisar.

Tillsätt ett lock ättika (12 %) i bunken tillsammans med 1/2 burk creme fraiche (inte lätt!) och 2 1/2 msk äkta majonäs. Tillsätt två-tre nypor flingsalt och dra några varv med pepparkvarnen. Rör om. När potatisen är färdigkokt, ånga av och skiva ner potatisen, när de fortfarande är heta, i "röran". Rör om. Tillsätt därefter 1/4 hackad, färsk gurka och eventuellt några skivor rädisor (om du har det hemma). Om du föredrar inlagd gurka, ha det istället. Du kan även ha dill i (men det gillar inte jag). Ställ in i kylskåpet någon timme. Den är faktiskt godast dagen efter, eftersom den då har fått gotta till sig ordentligt.

Inga kommentarer: