I Coralines värld?

Vi är många som inte gillar Socialdemokraternas valaffischer till Europaparlamentsvalet. Det må så vara, som en källa inom partiet sade till mig, att även männen är sminkade och retuscherade, men det syns ju inte, men titta på kvinnorna! Hårdstajlade. Lägg foldrarna med Marita Ulvskog, Anna Hedh och Åsa Westlund brevid varandra - de ser identiska ut. Åsa Westlund kan passera utanför en valstuga, som har affischer med henne, och ingen kommer att känna igen henne. Tre personer har redan frågat min fru, när hon har valarbetat utanför Åhléns, om det är hon som är Åsa Westlund.
-
Jag är mycket tveksam till reklambyrån RBK:s tilltag. Socialdemokraternas kommunikationschef, Carina Persson, dumpade reklambyrån Acne till förmån för RBK. Är hon nöjd med sitt val? Ett är dock säkert - jag gillar inte RBK:s "kreativitet".
-
Aftonbladet: Marita Ulvskog berättar dock att hon hårdsminkades inför fotograferingen och fick kämpa för att få ha kläder som hon kunde acceptera. Ulvskog fick ett par skor med skyhöga klackar som var så obekväma att hon till slut sparkade av sig dem.
– Stajlingen var förutbestämd och jag ifrågasatte inte. Jag är otroligt vacker på bilderna, men samtidigt gräsligt hårdsminkad. Det är inte riktigt jag. Men är man förstakandidat på Socialdemokraternas valsedel ska man se fin ut, säger hon.
-
Varför ifrågasatte inte Ulvskog och de andra kvinnorna "stajlingen"?
-
Hanne Kjöller beskriver kampanjen på följande sätt: En kampanj där en 57-årig stridbar och välkänd fullblodspolitiker som Marita Ulvskog framställs som en botoxförgiftad Barbiedocka och jag håller med henne.
-
Ulvskog säger att man måste se fin ut om man är förstakandidat på Socialdemokraternas valsedel. Menar feministen Ulvskog verkligen det? Är det ett av Feministas huvudkrav? Marita Ulvskog är skitsnygg i verkligheten. Hon behöver inte hårdsminkas.
-
Stationsvakt har en teori om valaffischerna som jag gillar:
-
Många har ju stört sig på att Mona Sahlin och Marita Ulvskog är så hårt photoshoppade på valaffischen, eller om det är sminkade de är. Först tänkte jag att det är väl lätt gjort att trolla tillbaks strukturer och rynkor, men sen kom jag att tänka på att den naturliga kopplingen är ju Coraline - hon som hamnar i en alternativ verklighet - där allt är (till synes) perfekt och tillrättalagt, men där man har knappar som ögon.
-

Inga kommentarer: