Nu ställer vi oss också i kö hos AFA Försäkring

Jag och Åsa bor i en svindyr hyreslägenhet. Det är en etta. Vi har letat med ljus och lykta efter en större lägenhet. Jag blev av med min kötid, hos Stockholms stads bostadsförmedling, när jag tackade ja till min nuvarande lägenhet och Åsa har bara stått i den kön i tre år. Vi har även stått i kö hos Botkyrkabyggen, men ännu har vi inte blivit kallade till någon visning, trots att vi anmäler intresse på vissa objekt. Men jämna mellanrum lämnar vi intresseanmälningar hos Wallenstam.
-
Vi vill helst hyra, men i ett skede var vi så desperata att vi valde att gå till banken för att få ett lånelöfte till en bostadsrätt. Det blev ett tvärt nej. Jag, med mina två halvtidsanställningar (varav en är en relativt osäker projektanställning) och Åsas lön under 20 000 innebar att banken ville att vi skulle gå in med eget kapital, för att överhuvudtaget bli påtänkta som låntagare. Vi räknade ut att tillsammans skulle det ta åtta år innan vi hade sparat ihop till denna summa.
-
Idag läser jag i Expressen att Christer Elmehagen fick en lägenhet av LO-ägda AFA Försäkring efter endast tre års kötid. I mina ögon verkar det som om Elmehagen har använt sina kontakter. Därför tänker nu Åsa och jag också ställa oss i kö hos AFA Försäkring. Jag jobbar ju halvtid för S och Åsa jobbar i princip halvtid för LO. Vad tror ni? Kommer AFA Försäkring att låta oss få förtur i likhet med Elmehagen?
-
Nu ska jag sätta mig ner och skriva en intresseanmälan till AFA Försäkring, som enligt ett färskt pressmeddelande, fördelar 3-5 lägenheter per år till privatpersoner. De har visst någon policy för detta, men när AFA Försäkrings VD "i samrådan med AFA Fastigheter" läser Åsas och min intresseanmälan, får vi nog en lägenhet direkt. Elmehagen fick ju vänta hela tre år på sin.

Inga kommentarer: