McJobb

Vägen till diplomattjänsten – eller i Ibrahim Baylans fall till posten som rörelsens partisekreterare – gagnas mindre av jobbsnobberi och mer av en anhalt i hamburgeroset, skriver Sanna Rayman på SvD. Rayman anser att Mona Sahlin "har svårt att säga att McDonald’s kan vara ett steg in på arbetsmarknaden" och att vi Socialdemokrater har en "märkliga syn på vilka jobb som är okej".
-
Vi Socialdemokrater anser att det är helt okey att jobba på McDonalds, bara så att vi är på det klara med det en gång för alla.
-
När regeringen sänkte arbetsgivaravgiften för ungdomar, som ett led i att "underlätta för ungdomar att komma in på arbetsmarknaden", innebar det att företag som McDonalds fick miljoner. Miljoner som gick rakt ner i aktieägarnas fickor. Det är dyr och ineffektiv jobbpolitik från regeringens sida, anser jag. Regeringen kunde ha använt dessa pengar mycket mer effektivt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hur menar du att regeringen kunde ha använt pengarna bättre!?!? Har inte McDonalds anställt dessa personer har ju dom istället fått lyfta a-kassa eller liknande. Något som KOSTAR PENGAR FÖR STATEN!!! Men ni sossar verkar inte fatta detta. Är väl för fan bättre att jobba än att ligga hemma och löka. Eller gå dessa åtgärder, där företag nästan gratis får utnyttja människor samtidigt som dessa får akassa.. .VEM FINANSIERADE DESSA ÅTGÄRDER??? Vinner den rödgröna röran nästa val, då säger jag upp mig, lägger mig på sofflocket och lyfter akassa och jobbar svart iaf. För det kommer inte löna sig att jobba hederligt.

Anonym sa...

Gud vad jag är trött på oppositionens retorik: "Det finns bättre sätt."
Vilka då?
Ni är fantastiska på kritik och gnäll, men jag har inte hört ett enda konstruktivt förslag från den kanten, inte på en enda punkt!

Anonym sa...

McDonalds är väl inget aktiebolag utan ett franchiseföretag. Varje entreprenör äger och driver sin egen restaurang.
Som du använder ordet aktieägare framstår det som att du ogillar alla aktieägare, och det kanske du gör också.

Anonym sa...

McDonalds har alltid anställt undomar, det har inte varit ett problem att få dem att göra det.

Poängen var väl om jag inte helt missförstod regeringen att få ut fler ungdomar i arbete. Varför då satsa pengar på dem som redan anställer undommar?

Varför inte lägga ned pengar på de som har det verkligt svårt att ta sig in på arbetsmarknaden istället?
De som regeringen kallar för utanförskap?

Det är ett annat sätt att hantera pengarna på.

Alexandra Einerstam sa...

Tack Hannah! Det var precis det jag menade.