Varannan damernas

Inför valet 1994 bestämde sig Socialdemokraterna bestämde sig för ”varannan damernas”, det vill säga att varannan kandidat på valsedeln skulle vara kvinna. Dock kan vi inte leva på gamla meriter vad beträffar könskvotering.
-
Moderaternas utspel idag, är ett utspel som jag har förväntat mig av mitt parti. Nu kniper Moderaterna återigen pluspoäng med att gå ut och säga att var femte kandidat till valet 2010 ska vara en helt ny politiker. Dessutom ska hälften på valbar plats vara en kvinna.
-
Vi ska aktivt krossa de glastak som finns och öppna upp partiet för människor med olika erfarenheter och få en bättre könsbalans, säger partisekreteraren Per Schlingmann till SvD.
-
Just nu saknar jag 8 mars-utspel från mitt parti. Härmed kommer en uppmaning till mitt eget parti - Wake Up and Smell the Coffee!
-
1994 var vi i framkanten med nödvändigt "nytänk". Vi införde "varannan damernas". Året är 2009 och nu gör Moderaterna ett utspel, som vi borde ha gjort för länge sedan.
-
Ett tips är att reservera vissa platser för hbt-kandidater, ett annat är att se över åldern hos våra företrädare.
-
-
Uppdatering:
Och följande säger vår partisekreterare Ibrahim Baylan om Moderaternas utspel:
Jag kan inte låta bli att kommentera Moderaternas utspel om att de vill att varannan kandidat i nästa års val ska vara kvinna. Att Sveriges sista gubbparti nu har sett problemet med den bristande jämställdheten är bra. Återstår att se om de menar allvar eller om det bara är ytterligare ett av alla PR-trick från Moderaterna. Vi Socialdemokrater har sedan länge praktiserat jämställdhet och inte bara pratat om det. Med Ingvar Carlsson fick vi 1994 på allvar genomslag för en jämställd könsfördelning i socialdemokraterna. Idag har vi en jämställd representation i bland annat riksdagen, partistyrelsen och det verkställande utskottet, i partiets rådslag och bland våra gruppledare och talespersoner. Hur som helst; välkomna in i 2000-talet, herrarna Borg, Littorin, Bildt och Reinfeldt!

3 kommentarer:

Gabriella sa...

Jag saknar också 8 mars utspel. Och även om jag håller med dig om att vi borde se över andra variabler än kön så skulle vi kunna stanna där också. Vi slår oss för bröstet för att vi var tidiga med detta. Men må så vara. Idag är idag och majoriteten av andra företrädare exempelvis ordföranden i arbetarekommuner, nämndordföranden och ombudsmän med mycket makt är mig veterligen fortfarande män.

Socialdemokraterna behöver också krossa glastak.

Alexandra Einerstam sa...

Ja, varannan damernas först och främst... men den variabeln ingår ju också i Moderaternas utspel.

Anonym sa...

Det är bra att moderaterna tar detta beslut och därmed fortsätter förnyelsen. Min förhoppning är att inför valet 2010 att moderaterna därmed ska ha bra balans på valsedlarna och ha med många nya kandidater.