Stanna, Mona Sahlin!

Dagens debattör:

Alexandra Einerstam
35 år, Stockholm
Sosse
-
Alexandra Einerstam: När jag ser på arbetarrörelsens ledare ser jag en mycket stark person som representerar ett parti i tiden.
Med jämna mellanrum rasar det en "Mosa Monakampanj" såväl i gammelmedia som i bloggosfären. Det är många med mig som anser att vita, heterosexuella gubbar får alltför stort utrymme i denna smutskastningskampanj. Vidare är det många som hör av sig till mig och undrar varför denna kampanj återkommer och vill visa sitt stöd för partiledare Mona Sahlin. "Hur ska vi göra?", frågar de mig. Min uppmaning är att använda de plattformar som finns tillgängliga.
-
Vi Socialdemokrater måste inse en sak - Den 17 september 2006 bytte huvudrollsinnehavarna plats. Blå media har fortfarande inte kommit ut ur oppositionsgarderoben. Borgerlig media ägnar sig inte åt kritisk granskning av makten och agerar därför som anslagstavlor åt den Moderatstyrda regeringen. Därför söker media (även Aftonbladet har fallit på eget grepp) villigt upp kritiker till Mona Sahlin och ger dem stort utrymme. De må vara få, men i och med att de får detta utrymme, skapas en skev bild av det "motstånd" som finns.
-
Vi som stödjer Sahlin stängs ute från gammelmedia. Därför är det viktigt att vi använder de plattformar som står till vårt förfogande. Newsmill är en sådan plattform som ger "alla" utrymme. Använd därför Newsmill när ni vill publicera artiklar! Newsmill kan också användas för att "tycka till" i och med kommentatorsfältet efter varje artikel och därtill kan man länka till sitt blogginlägg.
-
Ja, vi S-bloggare kan göra vår röst hörd i bloggosfären! Därför är det viktigt att vi länkar till varandra! Ibland kan ett bra inlägg från en S-bloggare skapa ringar på vattnet och delar av inlägget publiceras ibland även i gammelmedia (glöm inte att "pinga" på Nyligen och Twingly och andra pingsajter). Bloggar, hemsidor, Twitter och Facebook är oerhört viktiga plattformar.
-
Ringer någon och vill ha med dig i TV-soffan eller i ett debattprogram - tacka ja!
-
När ni möter oroliga partikamrater, samtala med dem! När ni får mejl som handlar om Mona Sahlin, besvara dem fortast möjligast.
-
Mona Sahlin brukar säga att hon inte gick med i partiet utan i "Olof Palme". Jag gick inte med i partiet utan i "Mona Sahlin". Hon är precis den partiledare som vårt parti behöver! Just nu behöver Mona Sahlin vårt stöd (i och med de fåtal kritiker som får stort utrymme i media). Visa henne ditt stöd!
-
-
I Aftonbladet skriver Erik Norelius, 80 år, det värsta dravlet på länge.

11 kommentarer:

Maria Östberg Svanelind sa...

Ja det var verkligen beklämmande läsning på Lotta Grönings debattsida.
Hade jag inte redan varit med hade jag också gärna gått med i Mona Sahlin. Hon är en bra partiordförande för oss soicaldemokrater!
/Maria Östberg Svanelind

Anonym sa...

Word!!!

Mammamumrik sa...

Så bra att du skriver. Själv är jag nog för kollektivistisk för att gå med i vare sig Olof eller Mona. Jag har gått med i Oss. Jag är så glad för att vi tillsammans utgör ett parti - även om jag då och då får bryt på det majoriteten bestämmer sig för. Jag har sagt det förut och säger det igen - ett bar parti är som en mosaik (även om den EU-valaffisch som byggde på den iden tyvärr blev helt kass. Hm
Nåväl. Jag måste erkänna att denna min vardagliga gkädje fick sig en törn imorse då jag läste Aftonbladets debattsida. Usch! Så insinuant, elakt och fegt¡ Ingen är naturligtvis perfekt - men störtar någon partiet i fördärvet är det väl skribenten. Och stackars S-E Ö som används som tillhygge.
Elaka, bittra äldre män. Usch!
Men har ni sett män som stöttar Mona gruppen på fb? Det är riktiga karlar det!

Anonym sa...

Kollar man runt lite på bloggar ser man snart vilka som gillar Sahlin: de som har en tjänst inom partiet, de som är på väg upp inom partiet som kommer från SSU och studentförbundet samt de få som inte fötts in i sosseriet men som inte kommer från LO eller något av förbunden. För där är det väl bara Löfvén och Vanja som stöder Sahlin.

Ledsen Alexandra, men så är det.

Alexandra Einerstam sa...

Nicklas - ägna dig inte åt mytbildning. Det anstår dig inte, om du försöker få mig till "partianställd" är du verkligen ute och cyklar. Jag är anställd på halvtid för Kvinnodistriktet i Stockholm som assistent. Jag är inte på väg någonstans i partiet. Jag ÄR en gräsrot, men jag är bra på att skriva. Återigen - de är många medlemmar, som ringer och mejlar mig, som inte förstår varför denna smutskampanj äger rum. Du som är Vänster, ska du verkligen delta i den? Du går Högerns ärende just nu!

Anonym sa...

Att kritik mot "ledaren" är ett svårt avsnitt inom vänstern, är ingen hemlighet. Däremot är det lite svårt att förstå varför dessa kritiker inte hördes när Mona valdes. Nu är det lite väl sent att vara efterklok. Ni valde denna kvinna, framför allt för att hon var kvinna. ett bättre alternativ hade trots allt varit att söka, i första hand efter kompetens och förtroende, i andra hand efter en kvinna (om det nu ska vara så förbaskat viktigt).

Det är tydligt att inom socialdemokratin finns ett hat och förakt mot "heterosexuella, vita gubbar". Med tanke på att vita, heterosexuella män utgör en betydande minoritet i detta land, tror jag det är dumt att distansera sig från dessa.

Att, som Mona, lista HBT-frågor som viktigare än skolfrågor, säger en hel del om er Ledares prioriteringar.

Ni kommer inte segra nästa val.

Bimpa sa...

Alexandra, mycket av det du skriver skriver jag självklart under på. Men det här med "blå" media tillhör inte det. Och då menar jag inte argsinta ledarskribenter (som ju per definition styrs av politisk färg) utan redaktionell plats.
Läs gärna mer om varför på http://bimpa.blogspot.com/2006/10/vad-ni-gr-skyll-fr-f-n-inte-p-media.html

Kent Filppu sa...

HEterosexualla vita män måste väl också ha rätt att få yttra sig. Eftersom S numera är ett manshatarparti är det kanske inte så konstigt om många män är emot partiet, eller ledningen för partiet - oavsett sexuell läggning.

Alexandra Einerstam sa...

El Rubio - men det tragiska är att endast de får komma till tals. S är INTE ett manshatarparti. Idiotisk mening för att komma från dig.

Kent Filppu sa...

Du må tycka det är idiotiskt men S har faktiskt utvecklats till ett manshatarparti. Män får inte bli partiledare. Män ska stå tillbaks. Män ska sänka sina löner. Män ska ändra sina attityder etc. När det gäller alla andra sammanhang så är barnen och hälsan viktigast. Men när det kommer till jämställdhet så görs ingenting för att män ska ha samma rättigheter som kvinnor. Inte heller hävdas att män är diskriminerade för att de lever kortare än kvinnor. Tvärtom. Det pratas bara om att kvinnor är eftersatta.

Utöver det kan vi ju se på fördelningen av fängelseplatserna. En överväldigande majoritet i de svenska fängelserna är män. Beror det på att lagen är diskriminerande eller att domstolar är det?

I alla avseenden där kvinnor generellt har det sämre än män (lägre lön tex) så heter det att det är diskriminering. Varför används inte samma ord när män är eftersatta?

Uteliggare. Även där är majoriteten män. Självmord. Samma sak.

Idag tror jag inte det finns lagar som särskiljer att kvinnor ska ha sämre rättigheter än män medan det finns lagar som säger att män ska ha sämre rättigheter än kvinnor. Värnplikt och barnbidrag är två exempel. Ännu tydligare blir det när man ser på hur resurser satsas. Hur mycket pengar används inte till genusforskning, kvinnoorganisationer, kvinnoföretagande, etc utan motsvarande satsning på män.

Män har större chans att vinna på lotto än att vinna en vårdnadstvist. Men sånt bortförklaras med att det är för att kvinnor tar ansvar för barnen och inte männen.

Det är tillåtet att offentligt säga att "män är djur", "svenska män är som talibaner", "män borde inte få gå ute på kvällarna" och liknande dumheter. Men skulle någon säga samma sak om en annan grupp så heter det diskriminering. Prova att byta ut män i meningarna ovanför mot kvinnor, invandrare, homosexuella eller vad som helst. Då inser du hur absurt det har blivit. (För säkerhets skull vill jag poängtera att jag inte har något emot någon av de grupperna.)

Man vägrar att se till verkligheten när den inte passar in i de feministiska teorierna. S är främst ansvariga för den utvecklingen.

(se gärna http://elrubio.se/?p=2518 där jag utvecklar en del av resonemangen mer)

Anonym sa...

Är vit, är gubbe, är heterosexuell. Vet faktiskt inte varför man använder det som skällsord?

Min åsikt och ståndpunkt är att jag kommer aldrig att återfå något som helst förtroende för Mona och därför väljer jag att inte lägga min röst på socialdemokraterna.

Mona har ett så dåligt track record så att det finns bara inte.