Fantasilöner, galna bonusar och "oantastbara" pensioner

Skandinaviska Enskilda Bankens VD Annika Falkengren har 750 000 kronor i månadslön. Hon har en förmånsbestämd pension.
-
E24: Det innebär att hon är garanterad 65 procent av sin fasta lön plus 50 procent av snittet av de senaste tre årens bonusar – varje år livet ut, enligt DI.
Pensionen är så kallad ”oantastbar” vilket innebär att pensionen inte ändras även om hon får ett nytt jobb. Hon kan gå i pension vid 60 års ålder om hon så väljer.
Det vanliga antagandet vid pensionsberäkningar är att man lever till 85 års ålder, vilket skulle betyda att enbart räknat på hennes fasta lön skulle pensionen uppgå till över 146 miljoner kronor.
-
Jag vill gärna bjuda hem Falkengren på middag. Jag skulle bjuda henne på en billig, men mycket god potatis- och purjolökssoppa och fråga henne hur hon spenderar sin månadslön. Jag skulle fråga Falkengren om hon anser sig värd 750 000 kronor i månadslön (och den "oantastbara" pensionen). Jag vill fråga henne vad hon värdesätter i livet. Jag vill fråga henne om hon respekterar pengar, eller om hon lättvindligt går och köper en Louis Vuittonväska för 40 000 kronor.
-
Mycket vill ha mer. Girigheten bland svenska direktörer frodas och som ordspråket lyder - Girighet är nyckeln till allt ont!
------------------------------------
Under strecket
Anders Pihlblad har intervjuat Lars Ohly (V). Ohly vill att ingen statlig chef tjänar mer än statsministern. Det föreslog jag redan förra året i blogginlägget Svenska direktörers fantasilöner
-

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har så rätt, helt enkelt!

Jag har också kommenterat frågan om hur mycket högavlönade borde få tjäna. Aldrig mer än statsministern, enligt min uppfattning. Läs hela inlägget här: http://larslinder.wordpress.com/2009/03/09/ar-lagskattepolitiken-rimligar-lagskattepolitiken-rimlig/