Mordbrand i Högdalen

I morse fick jag följande SMS av min fästmö Åsa (som började sju): De har kastat in en brandbom el nåt i café grand inatt. På TV4 Stockholm nämnde de att två gärningsmän hade, vid halvfyrasnåret, tagit sig in i caféet och överfallit ägaren och en anställd. Innan gärningsmännen flydde från platsen, tände de eld på lokalen. På Polisens hemsida står det:
-
03:28 SÖDERORT
BRAND, Högdalsgången. Ägarna till caféet blivit överfallna av två gärningsmän som sedan tände eld på caféet. Målsägarna till sjukhus. Lokalen svårt brandskadad. Gärningsmännen har lämnat platsen. Anmälan om mordbrand.
-
När jag gick förbi där några timmar senare, var platsen avspärrad med polistejp, en polisbil stod utanför, fasaden sotig, fönster var krossade... läskigt!
-
I februari vimlade det också av poliser i Högdalen, på grund av en beväpnad man i tunnelbanan. Mannen greps, efter skottlossning, i Hagsätra tunnelbanestation (SC).
-
Kulturhuset Cyklopen i Högdalen totalförstördes i en brand i november förra året (SvD).
-
I december förra året, hällde nazister bensin i brevinkastet till en barnfamilj i Högdalen. Strax därefter tänder de på och familjen var tvungen att fly till grannen genom att klättra ner en våning från balkongen.
-
Min tobakshandlare blev rånad för två veckor sedan.
-
Vad har hänt med mitt kära Högdalen?!
-
Dock finns det ljusglimtar! Vårt underbara bibliotek och att vi kommer att få Europas största skatepark - Highvalley (SC).
-
Men... det behövs mer insatser ute i våra ytterförorter!

Inga kommentarer: