Lägre än Glocalnet

I onsdags (30/5) applåderades det i plenisalen. Det var då Beslutet klubbades igenom. Beslutet om skattelättnader för hushållsnära tjänster. Det innebär att skatten minskas med 50 procent, vilket kommer att göra det billigare att anlita exempelvis städhjälp.

Vilka var det då som applåderade? Jo, det var bland annat tanter i dyra dräkter, som redan har råd att köpa vit städhjälp.

Jag har inget emot att man köper hushållsnära tjänster. Jag ser gärna att denna privata sektor ökar och att fler kvinnor och män startar företag som erbjuder vita, hushållsnära tjänster.

Det jag motsätter mig, är att dessa tjänster skall skattesubventioneras. Pengar som skulle kunna gå till vård, omsorg, skola, dagis. Det är en lyxreform som gynnar de redan rika, för trots att det blir billigare, så kommer fortfarande inte de som behöver städhjälp mest, ha råd att anlita hjälp.

Åsa Petersen har skrivit en briljant ledare i Aftonbladet om just detta! Jag skriver under på varje ord!

Inga kommentarer: