Fortfarande mycket kvar att göra (även inom det egna partiet)

I dagens Stockholm City har den moderata riksdagsledamoten Ewa Björling skrivit en debattartikel om homofobin i världen (artikeln finns i mer tillgänglig form här). Artikeln är bra! Jag kan skriva under på allt hon skriver. Det låter som om hon lyssnat på interpellationsdebatten mellan Carl Bildt och Börje Vestlund (2006/07:398. Debatten 2007-04-16 och jag skrev inlägget Carl Bildt - vill du följa med till Riga?).
-
Carl Bildt ville visst inte följa med mig till Riga Pride. Först fick jag inget svar från Carl Bildt och UD och var då tvungen att skriva inlägget Borgarna står inte för sin egen regeringsförklaring.
-
Jag fick dock svar från UD sent omsider, faktiskt samma dag som jag hade publicerat mitt inlägg. Jag lade naturligtvis ut svaret på min blogg. Tjänstemannen Mikael T. Eriksson hade visst svårt att skilja Warszawa från Riga, vilket i sig är skrämmande. Denna nonchalans uppmärksammades även av Irmeli Krans som skriver på sin blogg: Det säger allt om Bildts intresse för HBT-frågor i de baltiska länderna, Ryssland och Polen.
-
Ord, men ingen handling från moderaternas sida. Ord om internationell solidaritet (ja, moderaterna använder inte gärna ordet "solidaritet", men...). Jag vill ändock ge Ewa Björling en eloge för artikeln.
-
Nu tänker jag passa på att fråga Ewa Björling och de andra moderaterna hur det står till med homofobin i det egna partiet? Finns det fortfarande "mycket kvar att göra" inom det egna partiet?
-
Fortfarande har vi inte fått något svar om moderaterna är för en könsneutral äktenskapslagstiftning. Det ryktas dock om att moderaterna kommer att säga ja på sin stämma i augusti. Jag tar för givet att Fredrik Reinfeldt inte tillåter ett nej. Reinfeldt har invigningstalat på priden och tillsatt en öppen, homosexuell minister (Anders Carlgren) och en öppen, bisexuell minister (Tobias Billström). Det skall han ha en eloge för (och mitt eget parti ska få sig en känga för att vi inte var först).
-
Varför kommer ingen proposition från Regeringskansliet om könsneutralt äktenskap? Är det för att Reinfeldt aldrig kommer att få med sig kristdemokraterna? Splittringen i den s.k. Alliansen beträffande denna fråga är tydlig.
-
Ergo, vi får aldrig se en proposition från Regeringskansliet. Om det är ett riksdagsinitiativ har kristdemokraterna möjlighet att avstå från att votera och därmed ingen officiell splittring bland borgarna.
-
Hur många gånger har moderaterna stoppat hbt-vänliga förslag i utskotten?
-
Varför får kristdemokraterna ensamma regera på Socialdepartementet? Ett socialdepartement som bland annat har följande ansvarsområden: barnpolitik ("för barnens bästa", ni vet vad jag åsyftar) och ekonomisk familjepolitik ( heterosexuella, monogama kärnfamiljer är ju de enda som räknas anser kristdemokraterna)
-
Två moderata ledamöter (Hans Wallmark och Ulla Löfgren) var medförfattare till DN:s debattartikel Ett biologiskt faktum att homoäktenskap är fel. Om vi bara ser till DN, står det nu 8-2 till de hbt-vänliga moderaterna. Åtta moderata ledamöter (Ewa Björling inräknad) skrev artikeln Vi driver fram ny lag om vårt parti vacklar.
-
Med andra ord vet vi att åtta moderater är hbt-vänliga och två moderater är homofober. De övriga 87 ledamöterna då? Hur många homofober finns det egentligen bland de "nya" moderaterna?
-
Moderaternas gaynätverk Öppna Moderater (öm) säger en del om inställningen till homo- bi och transsexualitet. Ö P P N A.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har så jävla rätt.

kram

Thomas