Visar inlägg med etikett bloggar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett bloggar. Visa alla inlägg

Bloggen som politisk plattform (Del II)

Igår var jag på Nätrot '12 och lyssnade på Brit Stakston som bland annat talade om engagemang på nätet. Föredraget går att se på ABF Play. Stakston har vidare skrivit en bloggpost under rubriken Hur påverkar bloggande medborgare? I inlägget ställer hon följande frågor:

1. Vilket eller vilka av dina inlägg har påverkat debatten runt de frågor du driver?
2. Hur och vad har det inlägget rent konkret påverkat? (privat, yrkesmässigt, politiskt, opinionsmässigt, påverkat beslut, lyft ett samhälleligt övergripande perspektiv etc).

Jag har de facto skrivit om just detta i boken Netroots. En progressiv bloggrörelse som sätter agendan. Det har dock gått två år sedan boken skrevs och nu har jag färskare exempel på inlägg och projekt som gjort avtryck. Då var året 2010. Nu är det 2012 och Socialdemokraterna har hunnit beta av två partiledare och den tredje har suttit på sin post i blott och bart några månader. Efter den historiska valförlusten för Socialdemokraterna började ett visst krismedvetande infinna sig i partiet. Mona Sahlin tillsatte en kriskommission. Några bloggare var dock oroliga över partiets kommission och medelst en debattartikel i Aftonbladet lanserade vi därför Öppna kriskommissionen (ÖKK). Läs mer om ÖKK här.


Dock ska detta inlägg inte handla om ÖKK utan vad som hände när jag kritiserade den dåvarande partiordförande Håkan Juholt.

När valberedningen äntligen hade lyckats vaska fram Juholt ur sorteringshatten var även jag eld och lågor. Jag intervjuades av Makthavare.se och nedan intervjuas Johanna Graf och jag av Sosse.tv.




I oktober briserar Juholts lägenhetsaffär. Jag skriver inlägget Fanfanfan och tillsammans med tre andra bloggare publicerar jag en debattartikel på SvD Brännpunkt. Efter den debattartikeln tog det hus i helvetet. I bland annat inläggen Allt jag ville ha sagt i SVT Debatt men inte hann säga och (S)ekten skriver jag om detta helvete. En bisak i sammanhanget är att den parmiddag som min hustru Åsa och jag hade planerat tillsammans med Håkan Juholt och hans sambo Åsa aldrig blev av.

Håkan Juholt sitter å ena sidan kvar efter lägenhetsaffären, å andra sidan har jag (och några till) blivit förklarade persona non grata av många inom partiet.

Under hösten fortsätter jag vara kritisk mot några av Juholts utspel och ställningstaganden. Jag drömmer om ett riktigt arbetarparti, jag skriver om brain drain. Jag levererar kärleksfull kritik och media älskar politiker som är kritiska mot sina egna partier. Dock är det inlägget Det räcker nu som blir ett av de mest lästa och citerade blogginläggen som jag (hitintills) har skrivit. TT fångar upp det. SvD, Aftonbladet, Expressen, Göteborgsposten, ja, till och med Lena Mellin skriver om detta.

Den bloggposten bidrog nog till att Håkan Juholt så småningom fick avgå.

Att vara en kärleksfull kritiker, hur har det påverkat mig rent privat, yrkesmässigt, politiskt, opinionsmässigt et cetera?

Otal jobb har jag sökt inom S och i förlängningen arbetarrörelsen. För några dagar sedan träffade jag en partikamrat (som även är partianställd) som sade: Alexandra. Du kommer aldrig få ett jobb inom S. Du är för kontroversiell. Lydighet och ja-sägare premieras, medan kärleksfulla kritiker behandlas som paria. Yrkesmässigt är det således en katastrof. Privat har jag förlorat en del vänner.

När jag började blogga 2007 ansågs bloggare vara något obskyra. De var tekniknördar och släpptes aldrig in i finrummet. Nu är situationen annorlunda vilket har stärkt min och andra bloggares opinionsbildande roll. Bloggare får numer sitta i tv och uttala sig. Förut släpptes vi aldrig in på tidningarnas debattsidor, nu är vi välkomna. Ibland händer det till och med att vi även blir uppmanade att skriva debattartiklar av de politiska tidningarnas redaktioner. Journalister ringer och ber mig att uttala mig i än det ena ämnet än det andra ämnet.

Mitt varumärke har förstärkts. Jag upplevs som trovärdig. Jag är Alexandra Einerstam och även jag, i egenskap av gräsrot, får vara med och opionsbilda tack vare min blogg HBT-sossen som fortfarande är den bästa politiska plattform jag har.

Peter Andersson, Anders Nilsson  och Lakes lakonismer har också svarat på Brit Stakstons frågor. Gör det du också!

Vy från ett luftslott*

Andra dagen på jobbet efter en månads sjukskrivning. Almedalen är i full gång och jag är inte där. Även om jag inte har fri tillgång till internet på jobbet, har jag tillgång till SVT, SR, DN, Aftonbladet, SvD och Expressen. Alla dessa medier hårdsatsar på Almedalen. Därtill har jag twitter och i likhet med Catia Hultquist älskar jag twitter. Tack vare hashtaggar som #almedalen känns det som om jag de facto var på plats i Visby. Tack vare SVT Forum kan jag sitta i lugn och ro och se partiledartal och inte bara partiledartal, utan SVT filmar även vissa seminarier. Tack vare partiers hemsidor och mängden pressmeddelanden som landar i min inkorg har jag,om inte full koll, en god översikt.

Nu kommer jag inte blogga så mycket om Almedalen. Jag har ju, som många redan märkt, dragit ner på mitt bloggande, men jag skulle kunna bli Almedalens mest inflytelserika bloggare, just på grund av att jag inte är där.

Det är inte bara Almedalen som jag skippar detta år, utan även Stockholm Pride (som jag har varit på sedan 1999, utom 2003 då jag var på pridefestival i München). Men... inte att förglömma - det finns ett helt gäng nätrötter från det progressiva nätverket NetRoots på plats i Visby.

Och apropå twitter, facebook och annan nätverksbaserad media, så är det tyvärr så (som Hultquist påpekar i sin artikel) att många politiker ännu (år 2011) har en endimensionell syn på nätverksbaserad media. Nu är inte politiker ensamma om denna syn. Ett annat exempel är Göran Hägg satt i SVT-soffan och uttalade sig om bloggar... brrr säger jag bara.

* Titeln snodd från Kent

Damn! I wish I was a lesbian*

Bill Graber & Tom McMaster




Dagen efter det uppmärksammade avslöjandet om att Amina Arraf, en lesbisk bloggare i Syrien, i själva verket är en 40-årig amerikansk, heterosexuell man, har även Paula Brooks, redaktör för Lez Get Real visat sig vara en man vid namn Bill Graber 58 år (Washington Post).

Reaktionerna, efter de två avslöjandena, lät inte vänta på sig. Folk kände sig lurade. I bloggosfären och på twitter öste människor (vänner, anhängare, fans, supporters) ur sig sin ilska och besvikelse. De två männens agerande kan (och har) försvårat situtionen för hbt-personer. Nästa gång en syrisk bloggare försvinner gåtfullt, kanske reaktionen blir "suck, ytterligare en Amina Arraf."

Arvid Jurjaks skriver i Sydsvenskan, under rubriken Bloggbluffens litteraturhistoria, att han inte är lika övertygad om det fasansfulla i vare sig MacMasters eller Brooks tilltag. Jurjaks frågar om Siri Hustvedts manliga berättare i hennes romaner är OK och om Colum McCanns roman om Rudolf Nurejev inte är trovärdig, eftersom McCann inte själv dansar balett. Haltar inte dessa jämförelser betänkligt om vi ser till sammanhanget? För att parodera Anette Kullenberg: Det haaandlar inte om det (sagt med nasal, gäll och släpig röst). Vidare skriver Jurjaks:



Båda [MacMaster och Brooks] skriver från en vit, manlig,
heterosexuell position. För grupper som inte är lika privilegierade, typ homosexuella i Syrien, är det förstås provocerande. Fiktionen upplevs som ett kuppförsök. Men experimenten följer också en lång tradition av litterära och
konstnärliga försök att skapa förvirring och oklarhet kring gränsen mellan verklighet och fiktion. Förmågan att jävlas med denna gräns är en av konstens största förtjänster.



Om det ändock vore så. Experiment, konstnärlig frihet, ett försök att balansera på gränsen mellan verklighet och fiktion... jada, jada, jada... Detta härliga (quasi)kulturella anslag som Jurjaks använder för att fånga läsaren... ja, om inte jag vore jag, hade jag svalt hans text med hull och hår. Dessa två män har inte ägnat sig åt det som Jurjaks beskriver i sin text. Nej, de har ägnat sig åt "det gamla vanliga".

Det här är, enligt mig, en uppdaterad version av en medelålders heterosexuell mans våta dröm att få vara med när två lesbiska har sex. Varför tror ni att lesbisk porr för heterosexuella män existerar (läs gärna detta inlägg, som må vara ett sidospår)?

Av alla roller/identiteter som de kunde anta, valde de den lesbiska varav den ena (i rollen som Amina Arraf) lät rollspelandet gå så långt, att det kommer att påverka syrianska (och inte bara syrianska) hbt-personers kamp för fri- och rättigheter i negativ bemärkelse. Amina hade till och med en flickvän online. När bluffen uppdagade skrev hon på twitter: I'm deeply hurt. But now it's time to take care of the ones that actually fight for freedom and deserve it.



Och det är den approachen jag tänker anamma. Vi är många som är arga, besvikna, ledsna, förbannade (jag, för min del, befinner mig i ett stadium av förvåning och förundrande), men vi måste fortsätta att kämpa för HBT-personers fri- och rättigheter. Att som Jurjaks ägna sig åt ett kulturellt ordbajseri, är föga produktivt.



Foto: Metro
* Inspiration till rubriken kommer från Hello Saferides låt My Best Friend

Botrygg anmäler bloggare

Jag vet inte hur företaget Botrygg tänkte (eller rättare sagt inte tänkte) när de anmälde en enskild bloggare. Den fackligt aktiva byggarbetaren, Carl Fridén, skriver om själva anmälan här. Läs gärna inlägget i sin helhet.

Det började med att Botrygg ville att Fridén skulle ta bort inlägget När vinsten är viktigare än livet. Fridén vägrade, men sade till VD:n för företaget, att han var välkommen att gästblogga. Trots den utsträckta handen och en intensiv mejlkorrespondens mellan VD och bloggare har nu en stämningsansökan lämnats in.

Har företaget hört talas om något som heter yttrandefrihet? Om inte - rekommenderas ett besök till Wikipedia. Lagtexten finns på Notisum.

Fler som bloggare om anmälan: Peter Andersson, Deepedition, Johan Folin, Arbetarperspektiv,
Löntagarbloggen, Meeri Wasberg, Peter Johansson

HBT-sossen tipsar

I likhet med Martin Moberg vill jag tipsa om Peter Johanssons blogginlägg Vi måste ha en ny Sten Andersson. Jag hittade en bloggpost, där Peter Karlberg skrivit ett programförklaring. Intressanta tankar och bra med en programförklaring om man, som Karlberg, kandiderar till partiledningen. Johanna Graf undrar om Mona Sahlin är den enda som fattat att vi har förlorat valet. Calle Fridén öppnar för delat ledarskap. Förr gick tågen i tid även när kylan och snön slog till, konstaterar Annarkia. Johan Westerholm skriver om valberedningen och det politiska spelets konsekvenser.

SVT

Nordiska journalister, kommunikatörer, PR-konsulter och användandet av sociala medier

1 847 nordiska journalister, kommunikatörer och PR-konsulter har svarat på Cisions enkät om hur de använder sociala medier. Alexander Mason har valt ut några "godbitar":

Bloggar
42 procent av de svenska journalisterna läser bloggar dagligen. I Danmark är siffran 26 procent, i Norge 19 procent och i Finland 16 procent.
Bland de svenska informatörerna läser 62 procent bloggar varje vecka eller oftare. Motsvarande siffra för Danmark är 47, för Norge 58 procent och Finland 73 procent.

Twitter
56 procent av de nordiska PR-konsulterna läser mikrobloggar varje vecka eller oftare.
41 procent av de nordiska journalisterna läser mikrobloggar varje vecka eller oftare.
32 procent av de nordiska informatörerna läser mikrobloggar varje vecka eller oftare.
Bland PR-konsulterna är det 19 procent som även uppdaterar Twitter för sina kunders räkning. Men framförallt uppmuntrar PR-konsulter kunderna att själva twittra (53 procent).

Wikipedia
92 procent av de svenska journalisterna använder Wikipedia i sitt arbete. Även i Norge är användande 92 procent. Mostvarande siffra i Finland och Danmark är 85 procent.

Wikipedia är en encyklopedi på nätet med öppet innehåll. Alla användare kan lägga till, ändra och rätta texterna i Wikipedias artiklar. 92 procent av de svenska journalisterna använder Wikipedia i sitt arbete, men hur är det egentligen med Wikipedias tillförlitlighet? Är det positivt att journalister hämtar information från just Wikipedia?

Här kan du ladda ner hela Cisions rapport.
P.S. Naturligvis har Wikipedia en sida som just handlar om Wikipedias tillförlitlighet.
Foto: ETC

bX-q8mnbv

Efter 1370 inlägg, verkar det som om jag har uppnått 2000 etiketter. Jag har således nått den "magiska" gränsen och får inte tillföra en endaste, ny, etikett till mina inlägg. Om jag skriver om det grekiska socialistpartiet Pasok eller om Googles nya gruppverktyg Google Wave, får jag inte skriva dessa ord i etikettrutan, för då protesterar Blogger. Flera bloggare har upplevt samma problem som jag och de flesta anser att det är en idiotisk begränsning. Gränsen medför att de inlägg jag hädanefter skriver, enbart kan marknadsföras med befintliga etiketter. Det är (som redan nämnts) en idiotisk gräns och jag anser att hjärnorna bakom Blogger genast ska bort den här gränsen.
-
På samma tema: The Real Blogger Status

Onsdag 19 augusti klockan 20:40 - Number one

Om ni klickar på bilden, ser ni att jag toppar listan på bloggar i kategorin hbtq på Bloggportalen. Hur populär (och läst) en blogg är går egentligen inte att se, nu när de flesta använder verktyg som Google Reader. På Bloggportalen verkar det som om placering på listan är beroende på hur många bloggar som länkar till mina inlägg - så tack alla ni bloggare som har länkat till mina inlägg!

På andra plats finns en Vänsterpartist och på tredje plats en Piratpartist, men var är Moderaterna?
-
Mig veterligen har jag aldrig varit number one på Bloggportalen och det är därför denna begivenhet har utmynnat i ett helt inlägg. Det ska inte bli någon vana...

Nu är vi två som bloggar på HBT-sossen

1968 höll Olof Palme sitt första tal i Almedalen. 2009 är det första året jag gästar Almedalen i egenskap av Sosse. Jag har varit där tidigare, fast då som arkeolog under Medeltidsveckan. Jag och min fru åker i morgon och kommer att vara där i tre dagar.
-
Jag har länge grubblat på hur jag ska förnya den här bloggen. En förnyelse är att vi numer är två som bloggar på HBT-sossen. Jag har nämligen bjudit in Åsa till bloggen. Vi brukar skämta och säga att hon är facket och jag är politiken. Jag bloggar ju sällan om fackliga spörsmål och därför tror jag att Åsa, med sin fackliga bakgrund, kan balansera den här bloggen med lite fackligt stuff.
-
Jag och Åsa kommer naturligtvis att blogga från Almedalen. Vi kommer inte att blogga om dylika nyheter.

"Jag läser inga bloggar"

Det är skrämmande när man hör partikamrater (även de som har "kommunikation" framför titeln) säga "jag följer inga bloggar", "jag tycker att Facebook är löjligt" och "Twitter - va fan är det?!"... Ja, listan kan göras lång. Kan de med "kommunikation" i titeln sluta hylla Barack Obamas kampanj, när de inte fattar varför den var så lyckad?
-
Sluta genast med denna strutspolitik (och om ni anser att de nya medierna är bullshit - säg det inte högt)! Inse fakta - det är på internet det händer.
-
Tänk om man kombinerar gammal, "hederlig" dörrknackning, torgmöten, valstugor et cetera med nya medier? Vilken genomslagskraft!
-
All heder åt Johan Ulvenlöv, Marita Ulvskog och andra sossar som inser hur viktiga de nya medierna är, men... det räcker inte!
-

Jag twittrar på grund av twitterlavinen

"Hur många ställen ska man hänga på?" sade en bekant till mig och suckade. Nu är Twitter det hetaste i Sverige. Tack och lov finns det en applikation som gör det möjligt att ändra status på Facebook via Twitter.
-
Om du vill följa mitt "twittrande" - i den gröna högerspalten finns en "gadget" som heter Twitter och en länk som heter follow me on twitter. Klicka på den.
-
-
Läs mer om Twitter här:
SVD:/Ledarredaktionens blogg - Nu twittrar vi!

Årets politiska blogg

Via Fredrik Pettersson ser jag att jag placerade mig på en 36:e plats i tävlingen Årets politiska blogg. Årets politiska blogg 2008 tillhör Henrik Alexandersson. Grattis i efterskott!
-
Valobservatören Erik Laakso presenterar hela resultatlistan från årets tävling på sin blogg, medan Fredrik endast listar s-bloggarna:
-
-
Fredrik tycker att hans 28:e plats är "mindre imponerande". Personligen är jag mycket stolt över placering 36 (av 124 nominerade bloggar). Nästa gång det beger sig måste åtminstone tre s-bloggar hamna bland de tio bästa!
-
I måndags skickade jag in mina nomineringar till Stora bloggpriset. Därefter kommer svenska folket få rösta på de bloggar som fått flest nomineringar av oss i bloggpanelen. Om Alexandersson även tar hem segern i denna tävling (i varje fall i kategorin Politik & Samhälle), återstår att se.

Är du en prettobloggare?

Thomas Hartman har utformat ett test som (eventuellt) visar om du är en prettobloggare. Jag vet inte hur tillförlitligt det är, men det var roliga frågor. Jag hamnade här:
-
7 – 12 poäng. Nästan där. Men trots en fin prestation lever du i riskzonen att inte ta dig själv och ditt bloggande på tillräckligt stort allvar. Jobba hårdare.

Fackföreningsrörelsen har äntligen upptäckt bloggen

LO-tidningen: Bloggen ett nytt verktyg för facket
Snabba, fräcka kommentarer – och dialog med läsarna. I elfte timmen har svensk fackföreningsrörelse upptäckt den nya tekniken.
-
De politiska bloggarna får allt större betydelse i Sverige heter ett inlägg som jag skrev för någon dag sedan. Det är glädjande att även fackföreningsrörelsen har upptäckt bloggosfären. TCO är ett fackförbund som verkligen satsar på bloggandet i och med Utredarna. Vi möts av en snygg layout, där TCO:s bloggare står uppställda precis som skådespelarna i Law & Order. Tio utredare bloggar om politik, ekonomi och samhälle, vilket leder till många inlägg.

Facket för försäkring & finans (FTF) blogg heter Avtal 2009 - En lite smartare blogg! och som namnet avslöjar är det en avtalsblogg, där bloggen är ett verktyg i den pågående avtalsrörelsen. LO har sin LO Ung-blogg där bland annat min partikamrat Giovanni Palusa bloggar. Den bloggen har stora utvecklingsmöjligheter. Vad har vi mer i bloggosfären? SvD, Expressen och HD har sina bloggar. Expressen har fem personer som skriver på Opinionsbloggen och ändock är bloggaktiviteten inte särdeles hög.

Jag ser gärna att fler fackförbund, organisationer, myndigheter med flera upptäcker att bloggen är ett ypperligt verktyg.

Förtydligande kring min blogg

Jag blir glad när människor mejlar mig eller ringer mig och tipsar om program, seminarier, föreläsningar, rapporter, artiklar, andra blogginlägg - ja, allt som inspirerar till blogginlägg. Det händer även att jag får förfrågningar att ställa upp i olika sammanhang på grund av min blogg. Dock känner jag mig i nuläget nödgad att göra vissa förtydliganden kring min blogg - HBT-sossen.
-
Jag som bloggar heter Alexandra Einerstam. Jag är medlem i socialdemokraterna. Jag är ledamot i styrelsen för hbt-sossarna i Stockholm och ledamot i styrelsen för Avantgarde. Tillsammans med Robert Carlsson, är jag kampanjledare för Enskede-Årsta Vantör. Jag jobbar halvtid som vakt på ett privat bevakningsföretag. Den andra halvtiden jobbar jag som ombudskvinna för S-kvinnor i Stockholm. Jag gillar att blogga, främst om politik, men ibland händer det att jag bloggar om annat.
-
Ibland gör jag reklam i min blogg, men jag har aldrig tagit emot pengar för detta.
-
Många mejlar till den adress jag anger här på bloggen - linnea.kasimir[at]gmail.com - Det är inte mitt namn och inte min arbetsmejl, men jag kollar den med jämna mellanrum, så fortsätt att mejla till den.
-
Idag ringde en journalist mig och ställde några frågor kring ett av mina blogginlägg. När vi skulle avsluta intervjun kom jag på att jag måste fråga journalisten i vilken egenskap hon intervjuade mig. Var det som hbt-sosse, hbt-person, medlem i socialdemokraterna, socialdemokratisk bloggare eller som ombudskvinna för S-kvinnor i Stockholm?
-
Det visade sig att hon gärna ville skriva att jag var ombudskvinna. Jag svarade att om hon skulle citera mig i artikeln, kunde det blott och bart vara i egenskap av S-bloggare. Om hon ville ha en kommentar från S-kvinnor i Stockholm skulle hon kontakta ordförande Maria Östberg Svanelind och om hon ville ha en kommentar från hbt-sossarna skulle hon kontakta ordförande Mia Sundelin.
-
Vi är många som sitter på olika stolar. Jerry Adbo, som är vice ordförande i hbt-sossarna i Stockholm, sitter också i RFSL:s styrelse. Lukas Romson sitter också i styrelsen för hbt-sossarna, men uttalar sig ofta i egenskap av transaktivist, Tara Twana är ordförande i Avantgarde, men sitter även i Kvinnodistriktets styrelse. Josefin Deiving jobbar som ombudsman på SSU Stockholm, hon sitter även i Kvinnodistriktets styrelse och bloggar under namnet Varför? Det är bara några exempel, för listan kan göras lång.
-
För mig är det oerhört viktigt att skilja rollerna åt och jag hoppas att majoriteten av de som läser min blogg kan skilja mellan de olika rollerna. Ja, jag arbetar som ombudskvinna för S-kvinnor och ibland lägger jag ut pressmeddelanden och flyers från S-kvinnor här på bloggen. Jag har även lagt ut pressmeddelanden från andra, till exempel från socialdemokraterna i landstinget och hbt-sossarna.
-
S-kvinnor i Stockholm har en hemsida. Där finns kontaktuppgifter till såväl styrelsen som ombudskvinnan.
-
På min blogg står det: Denna blogg är min personliga och ska inte ses som HBTS officiella. De åsikter som framförs kan ibland avvika från partiets.
-
Min blogg är således personlig. Jag har ibland åsikter som avviker från partiets, från S-kvinnors och från hbt-sossarnas åsikter.
-
Det har tagit mig två år att etablera denna blogg och det skulle vara synd att lägga ner den alternativt byta namn på den.
-
Jag vill inte sluta jobba som ombudskvinna för S-kvinnor (alternativt få sparken) bara för att jag bloggar. Jag vill heller inte att bloggen ska vara ett hinder för en framtida heltidsanställning inom partiet.
-

Inga nya EU-regler för bloggare

Bryssel 2008-09-03
PRESSMEDDELANDE
-
På initiativ av den svenska socialdemokratiska Europaparlamentarikern Inger Segelström så kommer Europaparlamentets socialistgrupp att ställa sig bakom att inte reglera bloggare och bloggande.

- Jag tycker att det är viktigt att människor fortsätter att blogga, det berikar samhällsdebatten, kommenterar Inger Segelström. Några nya regler behövs inte. Det finns redan idag existerande lagstiftning om att man inte får kränka andra eller begå brott på Internet, säger Inger Segelström.

Debatten gick het, inte minst i Sverige, efter att betänkandet om mediekoncentration och mediepluralism inom EU antagits i Europaparlamentets Kulturutskott i slutet av Juni. I det nya förslaget som under Europaparlamentets session i slutet av september kommer att röstas finns fortfarande en rad olyckliga skrivningar kring bloggandet kvar. Socialistgruppen har nu enats om att inte ställa sig bakom dessa.

- Det är bra att vi har en bred enighet inom Socialistgruppen så här innan omröstning, säger Inger Segelström.Vi får hoppas att Christoffer Fjellner nu lyckas få sin grupp att göra detsamma, så att vi får en majoritet i hela parlamentet.

Kontakt: Inger Segelström, Europaparlamentariker 0703-12 40 03
Andreas Sjölander, politiskt sakkunnig +32-478-20 68 80
-----------------------
Apropå bland annat Henrik Alexanderssons inlägg och Expressen.

Fredagstankar

När det blir sommar stänger Sverige, åtminstone känns det så. Här på 68:an har majoriteten semester och de som inte har semester går extremt tidigt för dagen . Riksdagen är också stängd, åtminstone som arbetsplats. Riksdagen har nu förvandlats till en sevärdhet för turister. För oss som bloggar, är det nyhetstorka på alla fronter.
-
När det är sommar vaknar arkeologen i mig till liv. Jag gillar inte att sitta på ett kontor, när det är varmt och soligt ute. Jag vill hellre ägna mig åt fältarkeologi. Nu var det ett tag sedan jag låg ute i fält, så jag förskönar nog tillvaron. Det är nämligen ett slitgöra att gräva, dokumentera och samtidigt bo, umgås och arbeta med andra arkeologer. Fast fördelarna med fältarkeologi uppväger ändå: hitta fantastiska artefakter, vara utomhus, få en snygg, vältränad kropp (om än med rejäl bonnbränna), dricka öl tillsammans med de andra alkologerna, jag menar arkeologerna, göra utflykter tillsammans och bada. Att bada efter en dags grävning är njutning på hög nivå.
-
Innan semestern kommer jag att jobba halvtid i en reception för försörjningsstöd här i stan. Det är både ett givande och ett tagande jobb. Det sliter på psyket. Den andra halvtiden sitter jag här på 68:an och bygger hemsida med något som heter EpiServer. I nuläget kan man lugnt säga att jag inte älskar EpiServer. På måndag är det manifestation mot vårdnadsbidraget.
-
Europride innebär mer jobb än vanligt. Jag är återigen ansvarig för hbt-sossarnas tält tillsammans med några till. Det är jobbigt och roligt på en och samma gång. Jag längtar till Europride!
-
En vecka av semestern ska tillbringas på landet, Dalbergså vid Vänern. Här finns knappt någon mobiltäckning, internet existerar inte, men det finns en teve. Den veckan ska ägnas åt sol, bad, böcker, korsord, sällskapsspel, god mat och god dryck. Förhoppningen är att jag bara ska få vara.
-
By the way, min bärbara dator har börjat strula. Nätverkskortet är det vajsing på, nätverksanslutningen glappar, ljudet hackar och adaptorn luktar bränd. Detta någon månad efter att garantitiden är slut. Att laga den, kommer förmodligen att kosta lika mycket som en ny dator. Jag har varken råd att laga den eller köpa en ny dator. Detta är en smula oroväckande för mig som älskar internet, att blogga med mera... Håll tummarna för att den håller några månader till. Eventuellt kommer S-kvinnor här att köpa en ny dator till hösten och då kan jag använda den.
-
Trevlig helg!

Nätrot '08

I lördags var jag och andra s-bloggare inbjudna till Nätrot '08, som handlade om bloggutvecklingen i såväl USA som Sverige. Inbjuden gäst var David Grossman, som bland annat driver ptvMedia.
-
Grossman berättade om hur väl bloggare tas hand om i USA. I vissa fall får de stipendier för att kunna skriva sina blogginlägg, i andra fall betalar företag antingen genom att vara huvudsponsor, eller med blogads. Även de politiska partierna stöttar sina bloggare på ett helt annat sätt än här i Sverige. De politiska bloggarna bjuds in till konvent, där de får mat, information och en massa freebies. Josefin sade "och här gör vi reklam gratis".
-
Några andra bloggare som var med på seminariet:
Josefin "Varför?" Deiving, Erik Laakso "På Uppstuds", Rosemarie "Kulturbloggen" Södergren, Kristian "In Your Face" Krassman, Anders Löwdin, Johanna Graf och Björn "Alliansfritt Sverige Fridén.
-
Såväl Löwdin som Laakso har skrivit om seminariet.

Twi, twing, twingly...

-
Jag har följt denna twinglydiskussion i bloggosfären och även kommenterat den hos Svensson och på någon annan blogg. Egentligen hade jag för avsikt att inte skriva om Twingly. Det finns nämligen lite annat att skriva om (läs budget och jepp där länkade jag visst till SvD eller var det DN?), men när ordet twinglyhora dyker upp på flera bloggar och även på bloggar som inte vill använda sig utav ordet, men som ändock skriver detta ord i etikettsfältet, då känner jag ett starkt obehag, då är måttet rågat för en feminist som jag.
-
Räcker det inte med att (låt oss kalla dem)
stureplansprofiler använder sig utav ord som drinkluder och gänghora?! Måste nu människor i bloggosfären använda detta hemska ord?!
-
Vem fan i bloggosfären hade en sådan dålig fantasti på oss "twinglypingfanatiker"
att denne/denna var tvungen att använda ordet hora?!
-
Tävling utlyses härmed: den som kommer på ett bättre och mer passande namn på oss, får ett pris av mig.
-
Vidare, efter att ha läst detta nyanserade
inlägg, vill jag lägga mig i debatten ytterligare och om jag anses vara en av de där 33 som Johan har lyft fram, är det väl en smula märkligt om inte detta inlägg dyker upp på knuff eller lillebror Bloggportalen?
-
Jag använder mig av bland annat
StatCounter, detta för att se till exempel vilket inlägg som dragit mest, hur många som varit inne och läst och hur länge. Det är detta med "hur länge" som är det intressanta. Tack vare ping och Twingly kanske mitt inlägg hamnar på sajter som SvD, DN eller knuff, kanske har ett av mina inlägg fått folk (574 har klickat på ett av mina inlägg om våldtäkt, vilket nog är mitt så kallade bloggrekord) att klicka på länken till mitt inlägg, men det intressanta är inte själva "bloggrekordet", det intressanta är hur länge de stannade kvar.
-
De flesta klickar på en länk och på två röda har det insett att inlägget var oviktigt?ointressant?obehagligt?onödigt?oläsbart? Dock genererar det i att den som "klickat" onekligen har förbättrar bloggarens statistik och eventuella status i bloggosfären. För att ge ett tydligt exempel på detta har ni nu dagens skörd från min blogg (Visit Length):


-

-
Flertalet har varit inne på min blogg mindre än fem sekunder! Jag kan naturligtvis inbilla mig att 80 procent är snabbläsare eller har någon annan övernaturlig superkraft som gör att de har inhämtat all information på min blogg, men så är naturligtvis inte fallet.
-
Mitt mål som blogginnehavare är att förvandla det gröna fältet till åtminstone det aprikosfärgade eller brunoranga fältet.
-
Mitt mål är att få folk att l ä s a min blogg och återkomma. Jag vill naturligtvis ha m å n g a läsare, för jag vill opinionsbilda, jag vill upplysa...jag vill, jag vill, jag vill, jag vill så mycket med min blogg och som relativt okänd hbt-person (jag är tyvärr ? ingen riksflata som till exempel Mian Lodalen eller Tiina Rosenberg) och hobbypolitiker når jag fler människor via min blogg än på till exempel ett torgmöte.
-
Twingly, ping och andra verktyg ger inte automatiskt fler läsare, men det ger definitivt fler träffar. Ergo, för att få läsare måste jag fortsätta skriva bra, intressanta, välskrivna inlägg annars är twingpingknuffintressantnyligenblablabla bara ett luftslott.

-
...Och nu kommer jag själv att skriva ordet twinglyhora i just etikettsfältet, för att ni (som orkat läsa ända hit) skall hitta mig. Fan också vilken dubbelmoral. Jag skäms. Jag borde aldrig ha lagt mig i denna twinglydebatt. Jag kommer hädanefter aldrig mer att använda det ordet och som ni har läst ovan: Tävling! Fina priser! Äran! Använd nu era små grå för att komma med ett bättre namn för oss twingare.
-
Jag erkänner slutligen att jag får en egotripp när någon ringer eller säger att jag har skrivit ett bra inlägg. Jag erkänner att jag får en egotripp när någon annan bloggare har länkat till mig (ja, det vill säga en "positiv länkning") eller skrivit en kommentar (och då talar jag inte om kommentarer som "du är dum i huvudet", utan mer nyanserade kommentarer på min blogg). Jag erkänner att jag är en bloggexhibionist. Nu ska jag pinga detta inlägg.
-
P.S. Jag vill verkligen veta vilka de där 33 är! Kan inte någon lista dem, den där Johan till exempel, har inte han tillgång till den informationen?
-
Svensson har ju räknat upp några, men de övriga? Who is Kaiser Soeze? Jag misstänker starkt att dessa antingen missköter sina jobb å det grövsta (för det krävs tid med mera för att skriva många inlägg) eller har liknande arbeten som jag och Stationsvakt. Jag kan redan se boken i boklådorna, eller filmen på bio: 33