Den kollektiva resan

If we lose the railways we shall not just have lost a valuable practical asset whose replacement or recovery would be intolerably expensive. We shall have acknowledged that we have forgotten how to live collectively. If we throw away the railway stations and the lines leading to them—as we began to do in the 1950s and 1960s—we shall be throwing away our memory of how to live the confident civic life.
Tony Judt


Kollektivtrafik är i förväg organiserade, regelbundet tillgängliga transporter som erbjuds allmänheten eller en särskild personkrets enligt givna regler, lyder den officiella svenska definitionen av kollektivtrafik. Jag är en stor anhängare av kollektivtrafik och nyttjar ofta SJ och SL. Detta inlägg kommer att bli ett mycket långt inlägg som handlar om järnvägen, NK-Express, tunnelbanan och Förbifart Stockholm.

Järnvägen

Igår meddelade regeringen Reinfeldt att den ska satsa 800 miljoner på järnvägen. Det är peanuts i sammanhanget (jämför gärna med de 15 stridshelikoptrar som Sverige ska köpa in till en kostnad av 4,7 miljarder). Det krävs nämligen miljarder kronor till den eftersatta underhållet. Jag håller vidare med Jörgen Lundström som säger i Gomorron Sverige: Svaret på varför det gått fel ligger i avregleringen. Man har genomfört en fragmentisering av järnvägen trots att den borde vara nationell och sammanhållen. Socialdemokraterna vill stoppa avregleringarna, men jag vill ändock passa på att ge mitt parti en känga:

Ibland (nja, snarare ofta) är det nyttigt att idka självkritik. Vilka innehade regeringsmakten innan borgarna? Nu skall jag, för ett kort ögonblick avvika från ämnet. Jag ser även partikamrater som skriver och gnäller över elmarknaden. Minnet verkar kort hos vissa och därför vill jag rekommendera Lena Sundströms bok Saker jag inte förstår och personer jag inte gillar.

Vi sossar har lika stor skuld (om inte större?) som borgarna för att järnvägen har fallerat. Att högerregeringen inte har fattat att framtiden för järnvägen också ligger i en satsning på höghastighetståg, är dock ämne för ett annat inlägg.

NK-Express

För någon dag sedan avslöjade SvD att slutnotan för Spårväg City etapp ett (det som i folkmun kallas för NK-Express) blir 380 miljoner kr. Det är 67 procent mer än vad som egentligen var beräknat och detta är bara för etapp ett.

Etapp två blir nog också kostsamt då däcket över Sergels torg måste stärkas och renoveras innan NK-Express kan dras vidare mot Centralen. Ett arbete som beräknas ta tio år om det överhuvudtaget går att göra. Annars har vi fått en svindyr och onödig spårväg som endast går mellan NK och Djurgården... och om man lyckas dra den till Kungsholmen har SvD tidigare rapporterat att Kungsholmen inte har något behov av en spårväg.

Vi socialdemokrater är med rätta förbannade detta skandalprojekt!

Förbifart Stockholm

Jag är en av de socialdemokrater som är starkt kritisk till Förbifart Stockholm. Jag har bloggat om det många gånger: Ytterligare ett skäl till att satsa på kollektivtrafik istället för ökad bilism, Cykelstaden Stockholm?, Säg nej till Förbifart Stockholm!, Jag vill inte ha Förbifart Stockholm! Jag vill ha mer kollektivtrafik, Jag vill inte ha Förbifart Stockholm! Jag vill ha mer kollektivtrafik (Del II).

Socialdemokraterna i Stockholm, med Carin Jämtin i spetsen, säger ja till Förbifart Stockholm. I en ledare i Aftonbladet, skriver Eva Franchell:
Carin Jämtin tillägger att hon också vill förstärka Förbifarten med kollektivtrafik, spår eller bussar. Men var ska hon hitta de pengarna? Motorvägen kommer att kosta upp emot 50 miljarder kronor, det är dubbelt så mycket som det samlade svenska biståndet! Staten kommer bara att bidra med 5 miljarder så resten får stockholmarna betala. Det kommer inte att finnas några som helst pengar kvar i trängselkassan när motorvägen är klar.
Det är faktiskt invånarna i Stockholm som betalar trängselskatt varje gång de passerar en vägtull för att köra till jobbet och åka och handla. Stockholmarna röstade ja till trängselskatten förutsatt att pengarna i första hand skulle gå till kollektivtrafik och i andra hand till vägar.
Läs även Naturskyddsföreningens folder 5 skäl till att Förbifart Stockholm är omodern.


Tunnelbanan

Tunnelbanan är färdigbyggd anser Moderaterna. Eh? Say what?! Det är snarare tvärtom. Tunnelbanan måste banne mig byggas ut. Om jag inte missminner mig så använder över 80 procent av stockholmarna tunnelbanan. Sedan 1985 har en enda ny station tillkommit. Det är ju skamligt för en storstad (den enda Sverige har) som Stockholm.

Socialdemokraterna älskar tunnelbanan, men som Franchell skrev i ledaren ovan - det kommer inte att finnas några pengar kvar efter att Förbifart Stockholm.

Istället för NK-Express, inköp av stridshelikoptrar och Förbifart Stockholm, finns det bättre vägar att gå. Om jag finge bestämma över infrastrukturen, så skulle Sverige satsas miljarder på järnvägen och tunnelbanan skulle byggas ut.

Ovanstående inlägg, skrev jag efter att ha läst Isobel Hadley-Kamptz Journalister har lyxfokus. Den är, för att använde Sakine Madons ord, "måsteläsning", speciellt för journalister och politiker.

Kulturbloggen skriver också om journalisters lyxfokus.

Illustration: Magnus Bard.

Inga kommentarer: