Ytterligare en kvinna kandiderar

Det glädjer mig att Hbt-socialdemokrater i Stockholm igår nominerade Gabriella Granditsky Svenson till posten som borgarråd. Om Granditsky Svenson har jag skrivit om i inläggen Oppositionsborgarrådet och Ett socialdemokratisk nej har äntligen blivit ett kraftfullt JA!.

I tisdags nominerade även S-kvinnor i Stockholms stad Granditsky Svenson och apropå S-kvinnor, läser jag i HD att Ylva Johansson kandiderar till posten som ordförande för Socialdemokratiska kvinnoförbundet. Det var S-kvinnor i Stockholms stad som nominerade Johansson. S-kvinnor i Uppsala har nominerat Lena Sommestad.

Nalin Pekgul, den nuvarande ordförande, säger till Ekot att hon inte har bestämt sig för om hon vill ställa upp till omval. Pekgul har varit ordförande för S-kvinnor i snart åtta år.

Jag välkomnar Johanssons beslut att kandidera till ordförandeposten. Även S-kvinnor behöver en nystart och jag anser att Johansson kommer att bli en ypperlig ordförande för S-kvinnor.

Foto: Socialdemokraterna

Inga kommentarer: