Igår var jag på Arena Idés ekonomiska råds årliga konferens. Temat var "decent capitalism". Decent, som i hygglig. Kan en kapitalism vara "hygglig" eller "god"? En äldre man i publiken ställde sig upp under frågestunden och svarade med ett ruggande nej. Samma reaktion på twitter:
Det här med "hygglig" kapitalism var nog mer för att provocera, åtminstone tillstod Christian Kellerman (en av författarna till boken Decent capitalism) det. Ja, men när Socialdemokraterna inte längre vill avskaffa kapitalismen - vad göra då? Revolution? Nja, snarare måste vi bemästra och reformera det kapitalistiska systemet. Att göra kapitalismen god. Är det över huvud taget möjligt?
Jag vet inte hur många gånger under förmiddagen som dessa ord upprepades: crisis, euro, Greece, Germany. Visst talade några av föreläsarna om "hygglig" kapitalism, men alltid i samband med den senaste krisen. En kris som snabbt har fört oss till den ekonomiska avgrunden.
Det är vad som händer när marknaden går före människan. När de politiska ledarna i det blå Europa utlovar reformer, sker inga förändringar eftersom de styrs av ekonomiska intressen. En sak kan jag dock bekänna, jag kände mig verkligen som en katt bland hermelinerna igår (läs mitt inlägg Nationalekonomi - En halvklassisk humanists längtan, så förstår du varför).
Läs även Eric Sundströms Euro till Aten, demokrati till EU?
2 kommentarer:
Hejsan,
Följer dina kommentarer kring nationalekonomi (och en del annat) med en hel del intresse.
Snälla gör nu inte misstaget att sätta likhetstecken mellan kapitalism och marknaden;
Marknaden existerar alltid (så länge det sker ekonomisk aktivitet). Man kan välja att inte tro på marknaden men hamnar i princip i samma situation som att inte tro på tyngdkraften.
Vad vi kan diskutera är hur man ur ett politiskt perspektiv förhåller sig till, och ingriper i, marknaden.
Och som en gång i tiden nationalekonomistuderande, så uppmuntrar jag dig att fortsätta läsa, och fundera.
/Hans
Du har rätt Hans. Jag rör mig, som bekant, på okänd mark. Marknad har nästintill alltid funnits. Jag som arkeolog tänker just nu på kaurisnäckor som användes som betalningsmedel. Det är, precis som du skriver hur man politiskt sätt förhåller sig till och/eller ingriper i marknaden.
Skicka en kommentar