Outa aldrig någon!

I mitt inlägg Svenssonflator, skrev jag att det är mer än 10 år sedan jag hängde på tjejklubbar. De gånger jag var på Bitch, Connection eller någon annan tjejfest, hände det ibland att det dök upp en och annan kändis som inte hade kommit ut ur garderoben. Det fanns även vanliga Svenssons där, som av en eller annan anledning, inte heller var öppna med sig sexuella läggning. Smygisar eller smygflator... och tycka vad man tycka vill om personer som väljer att inte vara öppna med sin sexuella läggning, men det är deras val och deras liv. Även om jag anser att bögar och flator behöver fler förebilder bland kända personer, måste jag ändock respektera var och ens rätt att själv välja om de vill komma ut ur garderoben.

Code of conduct i gaycommunitiet var (och är) att aldrig outa någon! Det är också något som journalister respekterat fram tills nu. En vän till mig berättade igår att skvallertidningen Se & Hör outat en kändis som homosexuell. Det är så oerhört respektlöst att jag har svårt att finna ord för det övertramp som tidningen har gjort.


Inga kommentarer: